آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۵۴

چکیده

متن

5-زخمهای حاصله از انفجار-انفجار ناگهانی از حجم زیادی گاز در فضای کوچکی واقعه در تحت فشار اتمسر رخ میدهد.
مواریکه باعث انفجار میگرددند زیادند از قبیل گاز روشنائی و استیلن enelytecA و گازهای مختلفه مبالها و چاه‏ها و بخار نفط و طربانتین و اطر و الکل و گردهای معادن‏ و آرد و باروط و فولمینات دومرکور etanimluF ed erucreM و کلرات دوپطاس‏ etarolhC ed .K و پیکرات دوپطاس etarciP ed essatop و دینامیت و مواد قابل انفجار و اسید پیکریک edicA euqirciP و غیره.
الف-انفجار بواسطه گازهای مختلفه
1-گاز روشنائی-اختلاط ده کیل گاز روشنائی از صد کیل هوا یک‏ مخلوط انفجار دهندهء تولید میکند که اثرش خورد کردن پنجره‏ها و مبلهای اطاق و خراب‏ کردن صندوقه‏های دیوار و غیره است همراه با حریقی در قرابانیهای این نوع از انفجار سوختگیهای زیاد یا کم خطیر و شکستن استخوانها و زخمهای حاصله از ترکیدن و شکستن‏ پنجره‏ها و جراحات مختلفه چشم(از قبیل تاری قرینه کنده شدن و انفصال شبکیه) و جراحات گوش که باعث ایجاد سرگیجه egitreV ed ereineM میگردند.
2-استیلن-از یک راپورت مسیو و ییب ellieiV نتیجه گرفته میشود که استعمال‏ استیلن برای روشنائی باعث خطراتی میشود که بدرجات شدیدتر از خطرات گاز متداولی‏ است و یک مخلوط سه درصد آن نیز بسهولت قابل انفجار است.
3-گاز مبالها و چاهها-از اختلاط هیدرژن کربنه و اکسیژن هوا نسبت‏ ده تا پبیست درصد انفجار دست میدهد در چاهها بجز اسید کربنیک edicA euqinobraC چیزی یافت نشده در بعضی مواقع انفجار با سبب و شرایط نامعینی ایجاد میگردد.
4-بخار نفط-این نوع از انفجار که عموما همراه با حریق هم هست اغلب‏ از بی‏احتیاطی مستخدمین حاصل میگردد که هنگام ریختن نفط از طرفی بطرفی شعله را نزدیک میبرند و در نتیجه سوختگیهای شدید و عمیقی دست میدهد.
5-بخار الکل و اطر-اغلب اوقات باعث انفجار الکل و اطر از بی‏احتیاطی و یا یک حادثه میباشد-در کارخانه و نقاشخانته ی احتراق خیلی سطحی سادهء سبب‏ سوختگیهای بسیار سخت میگردد.
6-گازهای فشرده-اسید کربنیک و هوای فشرده شده بخصوص باعث‏ انفجار میشوند:
1-اسید کربنیک-این گاز محتوی است در استوانه‏های فلزی که در آنجا با 32 اتمسفر فشرده شده از ترکیدن آن روف و مخزنها جرح ایجاد میگردد.
2-هوای فشرده-جراحات حاصله از هوای فشرده شده بجای سوختگی‏ گرفته شده و محتمل است که باعث آنها سرمای زیادی باعث باشد که از تخلیه هوای فشرده‏ شده ایجاد گردیده باشد.
3-ماشین بخار-در مرحله اول جراحات حاصل شده‏اند از سوختن تمام سطح‏ بدن و حلق و ریه بدون حریق البسه در مرحله دوم پرتاب تیکه‏های ماشین و انهدام‏ بناها سبب خورد شدن و له گردیدن جسم میشوند.
ب-اولا انفجار در معادن و دکانهای خبازی-اولا در معادن باعث‏ یافت شدن انفجار بخارات اشتعال در هوا است-این فاجعه از حوادث شوم و از بی‏احتیاطی عمله‏جات معادن رخ میدهد که سیگار خود را روشن میکنند.آن مخلوط منفجره در حالیکه داخل ریه میشود انفجار در داخل ریه تولید کرده و عمله میمیرد- معدنچیان میگویند علت فوت بلعیدن آتش است سختی سوختن جلد عموما کم است.
دکتر پریم بولیت etluobmeireP در 1873 اول کسی بود که ثابت نمود ذرات بسیار ریز ذغال سنگ مخلوط با هوا میتوانند احراقهائی برانگیرانند که همراه‏ با فراوانی زیادی از اکسید دو کربن باشند.
ثانیا در آسیابها و دکاکین نانوائی آرد پراکنده در هوا و فضای محل میتواند باعث انفجار گردیده و اغلب همراه با یک حریقی نیز بشود.
ح-مواد قابل انفجار و احتراق-انفجارات و احتراقات حاصله از فولمینات دومرکور etanimluF ed erucrem و پودرهای کلراته erduoP etarolhC ساخته شده از اختلاط کلرات دوپطاس etarolhC ed essatop باطنن ninnaT و خاک قند و گوگرد و ذغال و فروسیانور دوپطاسیم erunayccrreE ed muissatop با گوگرد erfuoS و پیکراتها setarciP و دینامیت etimanyD و غیره یا برحسب اتفاق رخ‏ میدهند و یا متعمدا و از راه سوء قصد آثار انفجار بسیار خطرناکند و از ترکیبات شیمیائی‏ مخصوصا پیدا میشوند و اگر دیوار اطاقی که در آنجا انفجار دست میدهد مقاومت نکرد چون راه خارج شدن بگاز میدهد ممکن است خانه بکلی خراب شود.
اینست که ممکن شده در جسد یک قربانی بیش از هزار زخم بیابند و بدو این زخمها شکافهائی بوسعت سی تا چهل سانتیمتر دیده شده گاهی قسمتهای استخوان خورده شده‏ حالت گلوله را پیدا میکند و حفره‏های احشائی باز شده و قسمتهائی از نعش بنقاط دوری‏ پرتاپ میگردند-پس از جراحات غیر گشنده نزف الدمهائی متواتر دیده میشود که‏ نمیتواند باعث مرگ شوند و بسا اوقات آن زخمها بعلت کمسرت و یا بازماندن دهانهء زخم‏ کثیف و بچرک مینشیند.
وقتی انفجار از اثر باروط باشد بدن از یک غبار سیاهی پوشیده شده و بنظر میآید که پوست بدن را خال کوبی کرده‏اند-در بسیاری از اشخاص گرفتار انفجار که‏ نمرده‏اند پارگی سماخ و تکان شدیدی در دماغشان دیده شده که مورث جنون جرحی‏ گردیده است.

تبلیغات