نویسندگان: سید مهدی رضوی
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۵۴

چکیده

متن

هر که نزد طبیب و وکیل رود اسراری دارد مداخله در آن منما تا از گفتن‏ راز دریغ نکند.
درد دلرا از طبیب و راز خود را از وکیل پنهان مدار که نباشد داروی عوضی‏ و درمان ناسازگار داده هر دو را از کار بیندازد.
طبیب و وکیل را طبعی خوش و خوئی پسندیده باید تا مریض و کاردار از گفتن‏ حالات بواسطه خجلت خودداری ننماید.
امانت‏داری تنها برای مال نیست-بلکه حفظ اسرار مهم‏تر است چه آنکه‏ خیانت بمال حقی تلف کند که ممکن است دوباره بدست آید ولی خیانت در اسرار سلف‏ و خلف را تلف و ضررش جبران‏ناپذیر است در هر حقی و دردی که خواهی دخالت کنی‏ از مشورت اهل فن خودداری مکن که اظهار احتیاج در هر کاری خفت آرد و در امور علمی و فنی ترقی و عزت.
دلت را به داروی عمل نیک مداوا کن و دیده از کردار زشت بپوشان جامه‏ درستی در بر و خود رائی از سر بدر کن تا بمعاشرتت کام تلخ نشود و از دیدارت نگرانی‏ حاصل نگردد.
وکیل و طبیب مورد حاجت جامعه هستند-کسیکه جامعه بر او محتاج است‏ بایستی بفروتنی و تواضع کوشد و با مردم بجوشد و گرنه از مروت دور است که کسی‏ اظهار احتیاج کند و در مقابل بدخلقی بیند.
اگر حنظل خوری از دست خوش خو به از شیرینی از دست ترش‏رو
کوشش کن که جوشش کنی-تا بتو مایل گردند سنگین دلی کنار گذار که از تو دوری کنند خدا برسول گرامی فرمود:و لو کنت فطا غلبط القلب لا نفضوا من حولک.
به راستی و درستی کوش تا نامت بداستان برند و دوستانت زیاد شوند که هزاران‏ دوست کم و یک دشمن زیاد است.
بهر کاری دخالت کنی مراقب باش که مبانی آن محکم و مقرون به حقیقت باشد تا نتیجه نیکو دهد که صاحب کار جز منظور خود چیزی نه بیند و بد و خوب آنرا از چشم‏ تو بیند و قبول کار ناپایدار بمرد و زین نزیبد.
زشت باشد که وکیل قیام کند حقی بناحق از بین برود و بی‏حقی بحقی بخلاف‏ حقیقت برسد نشنیده‏اید که گفته‏اند:
دیدی که چه کرد اشرف خر او مظلمه برد و دیگری زر
وکیل باید در معاشرت روی خوش و خوی نیک بکار برد و مراسم ادب در کتابت‏ و گفتار و کردار بهر حالی بکار برد تا بقیمت و وزنش افزوده شود.
از خدا خواهیم توفیق ادب‏ بی‏ادب محروم ماند از فیض رب
ترقی و سعادت وکیل در دست خود اوست همواره وارد کار جامعه و کردارش‏ معرف او-پس بنگر تا خود را چگونه بجامعه باید معرفی کنی تا بسعادت نائل شوی.
هر چه وکیل در کار جامعه بیشتر مداخله کند از اسرار و احوال افزونتر اطلاع‏ حاصل نماید روش سیاسی بدست آرد بمشی اساس پی برد بکوش تا قدر و قیمتی پیدا نمائی‏ رحم اللّه امرء اعرف قدره.
مواظب باش شیادان کله از سرت برندارند و حق موکلت را به سهل‏انگاری‏ تو نربایند پیرو صیادان بی‏باک مباش که اگر گاهی غزالی صید کنند گاه باشد که گرگی‏ بدام آرند که خود و صیاد را فانی سازد.
وکیل مجموعه‏ایست از اطلاعات علمی و فنی و جامعه‏ایست از روش و رویه‏ اخلاقی طوائف مختلفه رموزی داند که دیگران ندانند و فنونی بکار برد که سایرین نتوانند پس باید وکیل از همه طبقات وزین‏تر و از هر کس محترم‏تر زیست کند-بنگر تا در این‏ راه پایت نلغزد و زبانت زیانت نرساند.
عمر عزیز است بیهوده تلف مکن زیاده از حد طاقت کار مپذیر گوهر گرانبهای‏ عمر به ثمن بخس مفروش که روزی فنر اعصابت گسسته نور بصرت رفته تاب تابت‏ شکسته راه علاج نخواهی داشت درهم و دینار هر چه فراوان باشد مقابل قیمت یک ساعت‏ عمر نخواهد بود پس وقت مطالعه و فکر برای خود باقی گذار و زیاده حریص مباش.

تبلیغات