آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۴

چکیده

هدف: تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه یادگیرندگی سازمانی و مزیت رقابتی با توجه به نقش میانجی سرمایه فکری انجام شده است. این موضوع از آن نظر حائز اهمیت است که عصر حاضر را عصر اقتصاد دانش محور نامیده و در آن نقش و اهمیت دانش و سرمایه در اقتصاد و تجارت تغییرات زیادی یافته است. از سویی دیگر سازمان یادگیرنده، یکی از جدیدترین ایده ها برای مدیریت سازمانها در یک محیط بسیار پیچیده و متغیر دنیای امروزمی باشد که از آغاز 1990 مورد توجه محققان و مدیران شرکتها و سازمانهای متعددی قرارگرفته است و امروزه موفق ترین سازمان ها، سازمان های یادگیرنده نامیده می شوند. تغییر و تحول در سازمانهای امروزی به قدری سریع، چندجانبه، پیچیده و فراگیر است که سازمانها بدون پیش بینی، همگامی و تطابق با آن قادر به ادامه حیات، رشد، بالندگی و توسعه نمی باشند. روش: این تحقیق بر مبنای هدف از نوع کاربردی و ازنظر روش از نوع توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعه آماری این تحقیق مدیران (عالی، میانی) شرکت های فعال در حوزه صنایع دریایی در هرمزگان می باشد. با توجه به بررسی به عمل آمده تعداد این مدیران در حدود 120 نفربوده و حجم نمونه بر مبنای رابطه کوکران 83 نفر مشخص و با استفاده از روش هدفمند انتخاب گردیدند. داده های تحقیق به وسیله پرسشنامه جمع آوری گردید و پایایی و روایی آنان با محاسبه آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی، روایی همگرا و صوری توسط استادان و خبرگان آشنا به موضوع تائید شد. تجزیه وتحلیل داده های جمع آوری شده به وسیله نرم افزار آماری SPSS انجام شده است. یافته ها: تحلیل داده های آماری حاکی از آن است که رفتار نوآورانه در ارتباط میان کشف یادگیری و سرمایه انسانی نقش میانجی اعمال نموده و تائید نقش میانجی سایر ابعاد در متغیرهای تحقیق نیز به اثبات رسیده است. نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان می دهد که یادگیرندگی سازمانی بر مزیت رقابتی در جامعه آماری مؤثر بوده و در این راستا سرمایه فکری نقش میانجی ایفا می نماید.

تبلیغات