آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

رسانه های محلی، نقش بی بدیلی در مدیریت بحران ها از جمله بحران های محیط زیستی دارند. در کشور ما، استان خوزستان سال هاست که با بحران ریزگردها روبروست ولی رسانه های محلی در این بحران عملکرد مناسبی نداشته اند. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بهبود عملکرد رسانه های محلی استان در قبال بحران محیط زیستی ریزگردها انجام شده است. بدین ترتیب پژوهش حاضر جهت دستیابی به این راهکارها طراحی شد و برای جمع آوری اطلاعات روش مصاحبه نیمه ساختاریافته انتخاب گردید. جامعه آماری این پژوهش شامل متخصصین حوزه رسانه، بحران و محیط زیست بود که از طریق نمونه گیری هدفمند، 12 نفر انتخاب و با آن ها مصاحبه انجام گرفت. با تحلیل داده ها از طریق روش تحلیل مضمون، 36 راهکار در قالب هشت دسته کلی شامل اطلاع رسانی، نیروی انسانی، سیاست گذاری، آموزش و فرهنگ سازی، تقویت مشارکت عمومی، مطالبه گری و پاسخ طلبی، آگاه سازی و هشداردهی و تعامل با سازمان های متولی مدیریت بحران ارائه شد. رسانه های محلی با استفاده از این راهکارها، می توانند عملکرد خود در بحران های محیط زیستی را بهبود بخشند.

How to Improve the Performance of Local Media in Environmental Crisis (Case Study: the Dust Crisis in Khuzestan Province)

Local media play an indispensable role in crisis management, including environmental crises. In our country, Khuzestan province has been facing a dust crisis for many years, but the local media have not performed well in this crisis. In this regard, this study was conducted with the aim of improving the performance of local media in the province in the face of a dust environmental crisis. Thus, the study was designed to achieve these solutions, and a semi-structured interview method was conducted to collect information. The statistical population of this study included experts in the field of media, crisis, and environment, and through targeted sampling, finally, 12 experts were selected and interviewed. By analyzing data through thematic analysis research method, 36 solutions in eight general categories including (human resources), (informing) & (policy-making), (educating) and (improving public participation), (demanding), (warning), (co-working and coordinating with authorities of crisis) were presented. By applying these strategies in local media planning, local media can improve their performance in environmental crises.

تبلیغات