آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

افزایش آمار حوادث رانندگی از یک سو و لزوم حمایت از زیان دیدگان این حوادث و جبران خسارات وارد بر آنان سبب شده است تا اکثر نظامهای حقوقی قواعد عام موجود در حوزه مسؤولیت مدنی را جهت انتظام این حوزه خاص کافی ندانند و با پیش بینی مسؤولیت نوعی برای دارندگان وسایل نقلیه و اجباری نمودن پوشش بیمه ای این مسؤولیت و پیش بینی طرحهای تکمیلی بیمه های اجباری در جهت پر کردن خلاهای موجود گام بردارند. در حقوق ایران نیز مقنن در سال 1347 به منظور دستیابی به اهداف فوق الذکر «قانون بیمه اجباری مسؤولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث» را تصویب نمود. لیکن با گذشت چهل سال از اجرای قانون مزبور و پاسخگو نبودن آن به مسائل اجتماعی و نیازهای امروز سبب شد در سال 1387 مقنن در جهت اصلاح قانون مزبور برآید. موضوع مقاله حاضر، نقد و بررسی قانون جدید در مقایسه با قانون پیشین و تحلیل احکام مقنن در قانون جدید با لحاظ فلسفه وجودی نهاد بیمه اجباری مسؤولیت در حوزه حوادث رانندگی است.

Some Critics on the Modern Law of Compulsory Insurance of the Owners of Vehicles 2008

Majority of legal systems with purpose of increasing protection from victims of land transport motor vehicle accidents may recourse to different solutions: strict liability, compulsory insurance, schemes complementary to compulsory insurance. For reaching these purposes the law of “Civil liability compulsory insurance of owners of land transport motor vehicles against third parties” has enacted in 1978 in Iran. But this law has not enough regulations to response new social problems. 40 years from after the ratification of this law, the legislator tries to enact amendments for that and in 2008 enacts a new law. This article review new act regulations and compare this law with the former by focusing on the philosophy of liability compulsory insurance in motor vehicle accidents.

تبلیغات