آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۴

چکیده

ساحت تربیت زیستی و بدنی ازجمله ساحت های شش گانه تربیتی سند تحول بنیادین است که ذیل مقوله های آن توجه به تربیت جنسی مطرح شده است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی، بررسی و تبیین راهبرد های تربیت جنسی دختران نوجوان به روش کیفی از نوع داده بنیاد انجام شد. جامعه پژوهش حاضر شامل صاحب نظران حوزه های تربیت اسلامی بودند که به روش نمونه گیری هدفمند تعداد 28 نفر از ایشان با ملاک رسدین به اشباع نظری در داده های مصاحبه، مورد مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته قرار گرفتند و داده ها با استفاده از سیستم کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شد. یافته ها نشان داد که در برنامه تربیت جنسی باید به دو راهبرد درون خانواده و برون خانواده توجه شود. راهبرد درون خانواده شامل برنامه پرورش محور، مدیریت رفتار ها و فعالیت های دختران در خانواده و توانمندسازی علمی والدین درباره تربیت جنسی است. راهبرد برون خانواده شامل فرهنگ سازی براساس آموزه های دینی، حمایت جامعه، چالش های محدودکننده، مؤثر و عوامل اثربخش بر تربیت جنسی است. براین اساس، تربیت جنسی یک فرایند است و در هنگام تدوین راهبرد های آن باید هم به محیط درونی و هم به محیط بیرونی خانواده توجه شود.

Analyzing and Explaining the Sexual Education Strategies of Adolescent Girls in Family and Society

The sexual education is a subcategory of the physical education that is among the six educational topics of the document of fundamental change. This qualitative research was conducted with the purpose of identifying, analyzing, and explaining the sexual education strategies of adolescent girls with the method of grounded theory. The population included the experts of Islamic education and, based on the theoretical saturation of the interview, 28 people were purposefully selected and were interviewed through in-depth semi-structured interviews. The data were analyzed with the system of open, axial, and selective coding. According to the findings, two intra-family and extra-family strategies should be taken into account in sexual education program. The intra-family strategy includes training-oriented program, the management of girls' behaviors in the family, and scientific empowerment of parents on sexual education. The other strategy consists of the development of culture based on religious teachings, society support, limiting and effective challenges, and effective factors on sexual education. Consequently, sexual education is a process and it is necessary to consider both the intra-family and extra-family environments in formulating its strategies.

تبلیغات