آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۴

چکیده

شبکه های اجتماعی، نقش پررنگی در دنیای امروز دارند که نمی توان آن ها را نادیده گرفت. این شبکه ها ابعاد مختلف زندگی افراد را تحت تأثیر قرار داده و حتی کانون خانواده را مورد هدف قرار می دهند؛ بدین روی هدف پژوهش حاضر بررسی جامعه شناختی تأثیر شبکه های اجتماعی بر میزان تعاملات اجتماعی همسران شهر تهران می باشد، این پژوهش از نظر نوع هدف یک بررسی کاربردی، از نظر وسعت پهنانگر، از نظر دامنه خرد و از نظر زمانی یک بررسی مقطعی می باشد. روش تحقیق در این پژوهش روش میدانی با استفاده از تکنیک پیمایش، و ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه همسران گروه سنی 25-40 سال ساکن شهر تهران می باشد؛ که براساس اطلاعات مرکز آمار ایران در سال 1395 برابر با 2,688,972 نفر می باشند و از این تعداد 1,376,338 نفر زن و 1,312,634 نفر مرد هستند. حجم نمونه در این تحقیق با استفاده از فرمول کوکران و همچنین بر اساس جدول مورگان تعداد 384 نفر است. نتایج تحقیق نشان داد که در سطح معناداری 95 درصد رابطه معکوس و معنی داری بین مشارکت و فعال بودن در شبکه های اجتماعی، تنوع انگیزه در استفاده از شبکه های اجتماعی، واقعی تلقی کردن محتوای شبکه های اجتماعی با میزان تعاملات اجتماعی همسران وجود دارد؛ در نتیجه می توان بیان نمود که با افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی، مطلوبیت میزان تعاملات اجتماعی همسران کاهش می یابد.

Sociological study of changes in couples' relationships based on the effect of social networks on the extent of their social interactions (Case study: Wives of age group 25-40 years living in Tehran)

Social networks play an important role in today's world that can not be ignored. These networks affect different aspects of people's lives and even target the family center; Therefore, the aim of this study is a sociological study of the effect of social networks on the rate of social interactions between spouses in Tehran. Is. Research Method In this research, the field method is a questionnaire using survey technique and data collection tool. The statistical population of the study includes all spouses in the age group of 40-40 years living in Tehran; According to the Statistics Center of Iran in 2016, there are 2,688,972 people, of which 1,376,338 are women and 1,312,634 are men. The sample size in this research using Cochran's formula and also according to Morgan table is 384 people. The results showed that at the 95% significance level, there is an inverse and significant relationship between participation and being active in social networks, diversity of motivation in using social networks, realizing the content of social networks with the level of social interactions between spouses; As a result, it can be said that with the increase in the use of social networks, the desirability of social interactions between spouses decreases.

تبلیغات