آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۶

چکیده

 نابرابری درآمد به عنوان یکی از م ولفه های توسعه اقتصادی همواره مورد توجه اقتصاددانان و سیاست گذاران بوده است. همچنین تفاوت اقتصادهای توسعه یافته و در حال توسعه را می توان در میزان کارآمدی و کارایی نظام مالی آن ها جست وجو کرد. بنابراین، این مطالعه به بررسی اثر توسعه مالی بر نابرابری درآمد در ایران طی سال های 99-1346 با استفاده از روش رگرسیون آستانه ای می پردازد. نتایج مطالعه نشان می دهد که بررسی اثر توسعه مالی بخش بانکی و بازار سهام بر نابرابری درآمد دارای حد آستانه ای است. با این توضیح که در مدل یک، توسعه مالی بخش بانکی قبل و بعد از حد آستانه ای اثر معنادار و منفی بر نابرابری دارد. در مدل دو، توسعه مالی بازار سهام تا قبل از رسیدن به حد آستانه ای اثر معنادار و منفی بر نابرابری درآمد و بعد از حد آستانه ای اثر معنی داری وجود ندارد. با این حال، شواهد کافی جهت تایید اثر توسعه مالی بر نابرابری درآمد در قالب فرضیه U معکوس گرین وود و جوانوویچ یافت نمی شود.

Nonlinear Effect of Financial Development on Income Inequality in Iran; Comparison of Banking Sector and Stock Market

  Income inequality has received much attention from economists and policymakers as one of the components of economic development. On the other hand, the difference between developed and developing economies can be checked in the efficiency of their financial systems. This study investigates the effect of financial development on income inequality in Iran using the threshold regression method during 2020-1967. The results show that the effect of financial development of the banking sector and the stock market on income inequality has a threshold limit. in model one, the financial development of the banking sector before and after the threshold has a significant and negative effect on inequality. In model two, stock market financial development has significant and negative effect on income inequality before the threshold but not significant effect after the threshold.  However, there is insufficient evidence to support the effect of financial development on income inequality in the form of Greenwood and Jovanovic's inverse U hypothesis.

تبلیغات