آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل عِلّى پیش بینی اهمال کاری تحصیلی از طریق هیجان های تحصیلی و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با واسطه گری کمال گرایی دانش آموزان هنرستان های دخترانه شهر شیراز بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش جزء روش توصیفی همبستگی قرار می گیرد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان هنرستان های دخترانه شهر شیراز در سال تحصیلی 1400 -1399 به تعداد 8100 نفر بود. برای تعیین حجم نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای تعداد 200 نفر از دانش آموزان انتخاب شدند. ابزار سنجش شامل پرسشنامه های اهمال کاری تحصیلی سواری (1390)، هیجانات تحصیلی و همکاران ( 2002 )، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی Pintrich and De Groot ( 1990 )، کمال گرایی Terri-Short و همکاران ( 1995 ) بود. تحلیل داده ها در سطح استنباطی از ضریب ماتریس همبستگی مرتبه صفر و رگرسیون چندمتغیره به روش متوالی هم زمان بر اساس مدل Baron and Kenny ( 1986 ) انجام شد. یافته ها حاکی از آن بود که راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی و باورهای انگیزشی به نحو منفی و معنی داری اهمال کاری تحصیلی را پیش بینی می نماید؛ هیجانات مثبت به نحو منفی و معنی دار و هیجانات منفی به طور مثبت و معنی داری اهمال کاری تحصیلی را پیش بینی می نمایند؛ کمال گرایی مثبت به نحو منفی و معنی دار و کمال گرایی منفی به نحو مثبت و معنی دار اهمال کاری تحصیلی را پیش بینی می نماید؛ کمال گرایی نقش واسطه گری معنی دار در ارتباط بین یادگیری خودتنظیم و هیجانات تحصیلی با اهمال کاری تحصیلی ایفا می کند. همچنین مدل از برازش قابل قبولی برخوردار بوده است.

Causal model of predicting academic procrastination through academic emotions and self-regulated learning strategies mediated by perfectionism

The purpose of this study was to provide a Causal model of predicting academic procrastination through academic emotions and self-regulated learning strategies mediated by perfectionism of Shiraz girls' high schools students. The present study is a descriptive-correlation method in terms of applied purpose and in terms of method. The statistical population of this study included all students of girls' vocational schools in Shiraz in the academic year 2020-2021with a number of 8100 people. To determine the sample size based, 200 students were selected using multi-stage cluster random sampling method. Assessment tools included riding academic procrastination questionnaire, Pakran et al.'s academic excitement questionnaire, Pintrich and Dargroot self-regulated learning strategies questionnaire, Short et al.'s perfectionism questionnaire, which confirmed the validity and reliability of the tool. Data analysis was performed at two levels of descriptive statistics and inferential statistics. At the descriptive level, mean and standard deviation were studied and at the inferential level, the coefficient of zero order correlation matrix and multivariate regression were performed simultaneously based on Baron and Kenny (1986) model using LISREL and SPSS software version 21. Findings indicated that cognitive strategies, metacognitive strategies and motivational beliefs negatively and significantly predict academic procrastination; Positively and positively predict positive emotions and negatively and positively predict academic procrastination; Positive perfectionism negatively and meaningfully and negative perfectionism positively and meaningfully predicts academic procrastination; Perfectionism plays a significant mediating role in the relationship between self-regulated learning and academic excitement with academic procrastination. The model also has an acceptable fit.

تبلیغات