آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

اماکن شهری اغلب طیف وسیعی از جاذبه ها، مراکز اقامتی و سایر امکانات گردشگری را در خود جای داده اند، که بخش مهمی از بافت شهری را تشکیل می دهند. از جمله این مراکز اقامتی می توان به هتل بوتیک ها اشاره کرد که با توجه به استقبال گردشگران از این نوع هتل ها و تاثیراتی که بر جامعه مقصد دارند، می توانند در توسعه گردشگری شهری نقش موثری ایفا کنند. برای نمونه دو هتل بوتیک حنا و نظامیه واقع در بافت تاریخی مناطق ۱۱ و ۱۲ شهر تهران، به دلیل بهره مندی از ارزش تاریخی، پتانسیل زیادی در توسعه گردشگری شهری دارند. پژوهش حاضر، در پی بررسی نقش این دو هتل بوتیک در سه بعد توسعه گردشگری شهری (اجتماعی- فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی) می باشد. این تحقیق از نوع توصیفی تحلیلی بوده و جمع آوری داده ها از طریق مطالعات کتابخانه ای و مطالعات میدانی همچون توزیع پرسشنامه، انجام گرفته است. نتایج آزمون کای دو نشان می دهد که از نظر جامعه محلی و مدیران و پرسنل، این هتل بوتیک ها بر هر سه بعد توسعه گردشگری شهر تهران، تاثیرگذارند، اما از نظر گردشگران، فقط بر بعد اجتماعی_فرهنگی تاثیر دارند و بر ابعاد اقتصادی و زیست محیطی توسعه گردشگری این مناطق تاثیری چندانی ندارند.

The role of boutique hotels in the development of urban tourism, Case study: Boutique hotels in the 11th and 12th districts of Tehran

Urban places often contain a wide range of attractions, accommodation centers, and other tourist facilities, which form an essential part of the urban tourism foundation. Among these accommodation centers, we can mention the boutique hotels. Due to the popularity of these hotels and the impact they have on the destination community, they can play an influential role in the development of urban tourism. For example, Hanna and Nezamiyeh boutique hotels located in the historical part of districts 11 and 12 of Tehran have great potential in the development of urban tourism due to their historical value. This research investigates the role of these two boutique hotels in three dimensions of urban tourism development .This research is descriptive-analytical, and data is collected through library studies and field studies such as questionnaire distribution. the Chi-square test results show that from the point of view of the local community, managers and staff, these two boutique hotels affect all three dimensions of tourism development in Tehran. However, from the point of view of tourists, these boutique hotels only affect the socio-cultural dimension. Given that the present study was conducted during the Covid-19 pandemic,. This tourists’ impression was likely due to the pandemic conditions.

تبلیغات