آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹

چکیده

با توجه به ارتباطات روزافزون و درهم تنیدگی روبه رشد جوامع ، اثرپذیری جوامع و ملل جهان از فرایند جهانی شدن غیرقابل انکار است. این مهم و تکیه بر رویکرد بازتاب در جامعه شناسی هنر به این امر منجر می شود که بتوان از بازنمایی تأثیرپذیری دوگانه تقابلی یا تعاملی از فرایند جهانی شدن در متن آثار هنری و به طور خاص هنر صنعت گرافیک که محمل ارتباطات بصری در عرصه ملی و بین المللی است ، سخن گفت. یکی از مهم ترین وجوه این تأثیرپذیری در توجه مجدد به مقوله هویت ملی است . بنابراین نگارندگان در پژوهش حاضر ، هویت ملی و نحوه بازتاب آن در جریان افزایش تعاملات و ارتباطات جهانی در عرصه ارتباطات تصویری را مورد توجه قرار داده اند و با روش تحلیل کیفی متن و به کمک نشانه شناسی لایه ای به چگونگی واکنش طراحان گرافیک ایران در رابطه با نحوه بازنمایی هویت ملی در آثارشان در مواجهه با فرایند جهانی شدن پرداخته اند. آنچه به عنوان بستری برای این بررسی در نظر گرفته شده است شامل تمامی آثار بخش اصلی دهمین دوسالانه جهانی پوستر تهران به عنوان واپسین رویداد مهم در عرصه طراحی گرافیک ایران می شود. نتیجه جستار حاضر نمایانگر تمایل تقابل گرایانه طراحان در آثارشان از طریق تأکید بر مؤلفه ارزش گذاری به زبان فارسی از بعد فرهنگی هویت ملی است.

Analyzing of global culture and national identity challenges in visual communication

Analyzing of global culture and national identity challenges in visual communication Analyzing of global culture and national identity challenges in visual communication Nowadays, the globalization process influence on all fields of art as well as the double impact that this has had on the art of all nations especially Iran .whatever the scientist is considered as global culture (this process influence on the graphic which is carrying the visual communications in the national and international scene.in this paper, I try to consider Iran's national identity and its reflection in the increasing interaction and global communication in Iran's graphics, Because it is not justifiable ,due to lack of research, The way effectiveness of this group of artists which is considered as globalization and global culture.in this paper ,research based on ) the tenth Social and cultural posters (main part )and final Tehran International Poster Biennial. And also in this paper, I try to survey the way of the Iranian Graphic Designers in relation to the representation of national identity in their work in the face of the globalization process based on a layer semiotic theory and also Views or focus of this group of artists of Iranian on national identity. Key words: national identity, globalization, culture, a layer semiotic

تبلیغات