چکیده

سرمایه اجتماعی بنیان و رکن اصلی تشکیل تعاونی های روستایی است و نقش بسزایی را در توسعه فعالیت های تعاونی ها ایفا می نماید. هدف پژوهش حاضر شناسایی مهم ترین اثرات سرمایه اجتماعی بر فعالیت تعاونی های روستایی است که به صورت مطالعه موردی در استان فارس انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش را اعضای تعاونی های فعال استان فارس تشکیل می دهد که از میان آن ها نمونه آماری انتخاب شده است. ابزار اصلی برای جمع آوری داده های میدانی، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن با رعایت اصول روش تحقیق های میدانی به تأیید رسیده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی در قالب نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج نشان داد سرمایه اجتماعی، به واسطه چهار مولفه کلیدی شناسایی شده، توانسته است 821/77 درصد واریانس تعاونی های روستایی را تبیین نماید. این مولفه های به ترتیب اهمیت عبارت اند از: توسعه کارآفرینی و کسب و کار (634/22 درصد)، تقویت سرمایه گذاری (962/20 درصد)، توسعه بازاریابی (345/17 درصد) و تقویت بنیان مالی معیشتی (881/16 درصد).

The Effects of Social Capital on the Activities of Rural Cooperatives in Fars Province

Social capital is the foundation and the main pillar of the formation of rural cooperatives and plays a key role in the development of cooperatives' activities. The current study aims to identify the most important effects of social capital on the activities of rural cooperatives, which was conducted as a case study in Fars province. The statistical population of the study consisted of the members of the active cooperatives of Fars province, from among whom the statistical sample was selected. The main instrument to collect field data was a researcher-made questionnaire, whose validity and reliability was confirmed by observing the principles of field research methods. To analyze data, an exploratory factor analysis technique was used in SPSS software. The results showed that social capital, due to the four key components identified, could explain 77.821 percent of the variance of rural cooperatives. These components, in order of importance, were the development of entrepreneurship and business (22.634 percent), strengthening of investment (20.962 percent), development of marketing (17.345 percent), and strengthening of the financial-livelihood foundation (16. 881 percent).

تبلیغات