نویسندگان: مهدی پرور مجید موحد

کلید واژه ها: تحلیل مضمون تحلیل مضمون شبه نظری دین دینداری

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۱۲۲ - ۱۴۰
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۴۳

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۰

چکیده

تحقیق حاضر با نظر به این پرسش به انجام رسیده است که «دینداری نزد دانشجویان شیعه مذهب دانشگاه شیراز چه جایگاهی از نظر مضمونی دارد؟»، استفاده از روش تحلیل مضمون با نمونه گیری هدفمند و انجام مصاحبه های نیم ساخت یافته با  12 مرد و 8 زن 18 تا 30 سال، جمع آوری، تجزیه و تحلیل متن های مصاحبه شفاهی و کتبی نشان دهنده مفهوم «برساخت اعتقادی تعدیل پذیر» در نگاه دانشجویان است. همچنین، مضمون نهایی با مفاهیمی چون کیفیت نهادینه سازی ته مایه های دینداری، کیفیت گرایش به رویه های راحت طلبانه مادی، کیفیت تجربیات از مناسبات و رویه های معرفتی سنتی - مدرن، کیفیت مواجهه با قدرت ارزش های دین نهادی، کیفیت مواجهه با ابزار و ارزش های فرامکانی ناهمخوان با دین نهادی و تأکید بر اعتقادها و باورها، بازتعریف مبانی اعتقادی، دینداری انسان محور، دینداری خدا محور و مغالطه دینداری مفهوم پردازی شده است. علاوه بر این، نوآوری این تحقیق در زمینه روش تحقیق است. کشف و به کارگیری «مدل شبه نظری [1] » و پیشنهاد این سبک از تحلیل مضمون با نام «تحلیل مضمون شبه نظری [2] » یک ابتکار در زمینه روش های تحقیق کیفی است.   [1] Quasi-theory model [2] Quasi-theory of thematic analysis) Q-TTA(

Construction of a Modifiable Belief (Analyzing the Meaning of Religiosity Amongst Shiite Students of Shiraz University)

This paper attempted to explore the meaning of religiosity amongst Shiite Students of Shiraz University. To do this, we selected 20 subjects aged 18 to 20 and conducted semi-structured interviews. Research findings demonstrated that the concept of ‘construction of a modifiable belief’ was prevail amongst the students. In addition to this core category, we extracted some main categories such as the quality of tendency to materialistic desire, the quality of experiences of traditional-modern procedures, the quality of dealing with the value of institutionalized religion, the quality of dealing with transcendental tools and values incompatible with institutionalized religion, redefining belief bases, human-centered religiosity, God-centered religiosity, and the fallacy of religiosity. In addition to the aforementioned findings, this article has a methodological innovation called the quasi-proses thematic analysis.    

تبلیغات