آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

هدف: با توجه به اهمیت جوسازمانی و از آنجایی که به نظر می رسد جوسازمانی سالم باعث ارتقاء خدمات به مشتریان می شود؛ هدف از این پژوهش ارزیابی جوسازمانی کتابخانه های دانشکده ای دانشگاه علوم پرشکی شهید بهشتی و بررسی ارتباط آن با میزان رضایت مراجعان است. روش پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ گردآوری اطلاعات پیمایشی- توصیفی است. کلیه کارکنان کتابخانه های دانشکده ای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مراجعان این کتابخانه ها، جامعه پژوهش حاضر را تشکیل می دهند و ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه بومی سازی شده کلایمت کوآل و پرسشنامه رضایت مراجعان صراف پور است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و ضریب همبستگی اسپیرمن، با کمک نرم افزار SPSS 19 انجام شده است. یافته ها: وضعیت جو سازمانی کتابخانه های مورد بررسی کمی بیش از میانگین (42/4) و وضعیت رضایت مندی کتابخانه های مورد بررسی نیز اندکی بیش از میانگین (3/3) به دست آمد. بین جوسازمانی و رضایت مراجعان در کتابخانه های دانشکده ای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رابطه معناداری یافت نشد. نتیجه گیری: توجه مدیران کتابخانه های مورد بررسی به ابعاد مختلف جوسازمانی و رضایت مراجعان و تقویت ابعادی که میانگین نمره کمتری کسب کرده اند ضروری است.

The Evaluation of organizational climate in libraries and its relation with clients’ satisfaction: a case study of college libraries in Shahid Beheshti University of Medical Sciences

Objective: Due to the importance of healthy organizational climate and since that makes the promotion of customer service, the aim of this research is evaluating the organizational climate of the college libraries in Shahid Beheshti University of Medical Sciences and surveying it’s relation with clients’ satisfaction. Metho ds : This study is applied from objective viewpoint and descriptive survey from data collection viewpoint. Statistical population is all staff of college libraries of Shahid Beheshti University of Medical Sciences and the clients of these libraries. Research instrument for organizational climate was ClimateQUAL and research instrument for clients’ satisfaction was a clients’ satisfaction questionnaire. Descriptive statistical approaches and Spearman’s correlation coefficient were applied in SPSS 19 software for data analysis. Results : Regarding the resulted mean (4.42), the organizational climate of the libraries was more than average. Also, regarding the resulted mean (3.3), the clients Satisfaction of the libraries was a little more than average. Relation with clients’ satisfaction and organizational Climate wasn’t meaningful. Conclusion: The managers of libraries should pay more attentions to indicators of organizational climate which are not in good situatins.

تبلیغات