آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

به زعم مردم شناسان کلاسیک و جامعه شناسان تاریخی، شکل گیری نظامات سیاسی به پدیده ی اجتماعی اولیه ای مرتبط است که در همه جوامع به صورت نطفه ای وجود داشته است. بر این اساس برداشت جامعه شناسی از مفهوم فرهنگ، جهتی خاص به تحلیل نظام های سیاسی می بخشد و در درجه اول این امر مستلزم روشن ساختن نشانه های فرهنگی، یعنی همان نظام های معنایی است که در درون جامعه ادغام شده اند. مقاله ی پیش رو نیز تلاشی است جهت آشنایی با اندیشه های برتراند بدیع و ابوحامد محمد غزالی و مقایسه ی دیدگاه این دو اندیشمند در خصوص بنیان ها و ویژگی های فرهنگی- اجتماعی نظام سیاسی اسلام. این مقاله برای بررسی رویکرد برتراند بدیع و غزالی از روش مقایسه ای بهره گرفته است. بر اساس داده های بدست آمده که عمدتاً از منابع دست اول و برخی تحلیل های سایر اندیشمندان بر نظریات مطرح شده برآمده است، تحلیل فرهنگی بدیع از نظام های سیاسی، با نظریه امام محمد غزالی در خصوص نظام سیاسی اسلام تا حد زیادی تطابق داشته و در مواردی نیز تفاوت هایی وجود دارد.

A comparative study of "cultural analysis of the political system of Islam" in the view of Imam Mohammad Ghazali and Bertrand Badie

According to classical anthropologists and historical sociologists, the formation of political systems is related to an early social phenomenon that has existed in all societies as a seed. Accordingly, the sociological understanding of the concept of culture gives a special direction to the analysis of political systems, and first of all, it requires the clarification of cultural symbols, i.e. the same semantic systems that are integrated within society. The present article is an attempt to get acquainted with the ideas of Bertrand Badie and Abu Hamed Mohammad Ghazali and to compare the views of these two theoretician on the foundations and socio-cultural characteristics of the Islamic political system. This article uses a comparative method to examine Bertrand Badie and Ghazali's approach. Based on the data obtained, which are mainly from first-hand sources and some analyzes of other theoretician on the proposed theories, Bertrand Badi'd's cultural analysis of political systems is largely consistent with Imam Mohammad Ghazali's theory of the Islamic political system. In some cases, there are differences.

تبلیغات