آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۰

چکیده

شیخ مفید (۴۱۳ق)، از بزرگ ترین علمای عقل گرای شیعه در اوج اقتدار آل بویه (۳۲۰ ۴۴۷ق)، در علوم مختلفی از جمله تاریخ، کتاب هایی تألیف کرده است. الإرشاد، کتاب معروف و معتبر او در مورد ائمه اطهار(ع) است که بخشی از آن، به قیام امام حسین(ع) اختصاص داده شده است. نوع نگارش و روش شیخ مفید در این کتاب، تابع معیارهایی همچون: توجه به عقل گرایی، واقع گرایی، پرهیز از غلو و دوری جستن از مظلوم نمایی است. مقاله پیش رو، کاربست این معیارها را در مقتل الحسین(ع) در الإرشاد بررسی کرده و به این نتیجه دست یافته است که شیخ مفید بر پایه معیارهای خود، پاره ای از گزارش های مشهور تاریخی در باره مقتل الحسین(ع) را هر چند از سوی شیخ صدوق نقل شده باشد، کنار گذاشته است؛ ولی با وجود این، گاه به این معیارها پایبند نبوده است.

Validation of the Reports on al-Hussein's martjdom in al-Irshad based on the historiographical criteria of Sheikh e-Mofid

Sheikh e- Mufid (413 A. H), one of the greatest Shia rationalist scholars in time of Buyids (320-447 A. H), has compiled some books on various sciences including history. Al-Irshad is one of his famous and reliable books regarding the infallible Imams (PBUT), part of which is devoted to the uprising of Imam Hussain (PBUH). The style of writing in this book is on the basis of some criteria such as: considering rationalism, realism, avoiding exaggeration and pretending as oppressed. The following article studies the application of these criteria on the martjdom of Imam Hussein (PBUH) in al-Irshad and it has concluded that Sheikh e- Mofid has left aside some of the famous historical reports about this issue based on his own criteria, and sometimes it has not adhered to these standards

تبلیغات