آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

هدف از پژوهش حاضر مقایسه کیفیت چرخه آموزش کارکنان در چهار فرایند سیاستگذاری آموزشی، برنامه ریزی آموزشی، مدیریت اجرایی و ارزشیابی آموزشی دو دانشگاه شیراز و علوم پزشکی شیراز، از دیدگاه مدیران و کارکنان می باشد.حجم نمونه در گروه مدیران 140 نفر و در گروه کارکنان 200 نفر می باشد که اعضای نمونه در گروه کارکنان با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. ابزار این پژوهش بر اساس شاخص ها و استاندارد های کیفیت آموزش کارکنان در قالب چهار زیر مقیاس طراحی گردید که روایی محتوایی و روایی همگرایی و همچنین پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. در تحلیل سؤالات این پژوهش نیز از آزمون آماری اندازه گیری مکرر استفاده شد. به طور کلی یافته های پژوهش نشان داد که بین دو دانشگاه در زمینه ی کیفیت هر چهار فرایند چرخه ی آموزش کارکنان تفاوت معنی داری وجود دارد. همچنین در دانشگاه شیراز فرایند مدیریت اجرایی در مقایسه با سه فرایند دیگر از کیفیت بالاتری برخوردار می باشد و فرایند ارزشیابی آموزشی نسبت به سه فرایند دیگر از کیفیت بسیار پایینی برخوردار می باشد و در دانشگاه علوم پزشکی فرایند های سیاستگذاری آموزشی و مدیریت اجرایی از کیفیت بالاتری برخوردار می باشند و فرایند ارزشیابی آموزشی نسبت به سه فرایند دیگر از کیفیت بسیار پایینی برخوردار می باشد.  

A comparative evaluation of the quality of personnel training cycle at Shiraz University and Shiraz University of medical Scinces

The main purpose of this study was a comparative evaluation of the quality of personnel training cycle at shiraz university (SU) and shiraz university of medical sciences (SUMS).To conduct the study a questionnaire containing four sub-scales (policy making, curriculum planning, program management, and training evaluation) was developed and its validity and reliability were tested and verified. All university and college level administrators (65 SU, 75 SUMS) of both institutions and a random sample of trained personnel (100SU, 100 SUMS) participated in the study by responding to the questionnaire. The collected data was analyzed via repeated measure procedure. The following results were concluded: A significant difference was observed in the quality of personnel training cycle between the two institutions. At SU it was observed that "program management" ranks higher than other three sub-scales and "training evaluation" was evaluated lowest in comparison to other three sub-scales. At SUMS, it was observed that "policy making" and "program management" were practiced better than other sub-scales whereas "training evaluation" was evaluated lowest in comparison to other three sub-scales.

تبلیغات