آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش مدیریت خشم با رویکرد روان شناسی مثبت نگر بر راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و نشخوار خشم در دانشجویان دختر ساکن در خوابگاه دانشگاه شهید چمران اهواز بود. نمونه ی اولیه، 400 دانشجوی دختر (میانگین سنی 57/21) بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای، انتخاب شدند و مقیاس نشخوار خشم ساخودولسکی، گلوب و کرومول و پرسشنامه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان گارنفسکی، کرایج و اسپینهوون را تکمیل نمودند. از بین 66 نفر دانشجو که دارای نشخوار خشم بالا بودند، 30 نفر به صورت تصادفی انتخاب و در گروه آزمایشی و گروه کنترل گماشته شدند. گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه تحت گروه درمانی آموزش مدیریت خشم با رویکرد روان شناسی مثبت نگر قرار گرفت در حالی که گروه کنترل هیچ درمانی دریافت نکرد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری داده ها نشان داد که آموزش مدیریت خشم با رویکرد روان شناسی مثبت نگر به صورت معنی داری، باعث کاهش نشخوار خشم شد (98/18F=، 001/0p<)، اما بر راهبردهای شناختی مثبت و منفی تنظیم هیجان تأثیری نداشت (37/1F=، 257/0(p< (85/1F=، 191/0p<). این یافته ها نشان می دهد که آموزش مدیریت خشم با رویکرد روان شناسی مثبت نگر، می تواند برای افراد با نشخوار خشم بالا، مفید باشد.

The effectiveness of anger management based on positive psychology on cognitive emotion regulation and aggression rumination in female students

The purpose of this study was to investigate the effectiveness of anger management training with positive psychology perspective on cognitive emotion regulation strategies and anger rumination in female students (mean of age = 21/57), residents of dormitory of Shahid Chamran University. In the first sample, 400 female students were selected by multi-stage random sampling method who completed Anger Rumination Scale of Sukhodolsky, Golub and Cromwell .From the 66 students, who had high anger rumination, 30 subjects were selected by random sampling method and divided into two groups, control and experimental groups. Experimental group participated in 8 sessions of anger management training with positive psychology perspective, but the control group did not receive any intervention. The results of multivariate analysis of variance showed that the anger management training with positive psychology perspective, significantly decreased anger rumination (F = 18/98, p < 0/001), but did not have any effect on positive and negative cognitive emotion regulation strategies (F = 1/37, p < 0/257), (F = 1/85, p < 0/191). This finding showed that anger management training with positive psychology perspective can be usefull for individuals with high anger rumination.

تبلیغات