آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۲

چکیده

با توجه به افزایش تعداد کاربران شبکه اجتماعی تلگرام در ایران، به خصوص در میان اقشار جوان و تحصیل کرده، به نظر می رسد که مطالعه نوع استفاده از این شبکه ها، به ویژه در فعالیت های آموزشی، حائز اهمیت باشد. با توجه به اهمیت موضوع، هدف این تحقیق توصیفی همبستگی بررسی عوامل تأثیرگذار بر قصد استفاده دانشجویان از شبکه اجتماعی تلگرام در فعالیت های آموزشی با تأکید بر اثر تعدیل گری جنسیت بود. جامعه آماری این تحقیق 767 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد رشته های کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد بود که بر پایه جدول بارتلت و همکاران (2001)، 196 نفر از آنان با روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه استاندارد (پس از متناسب سازی پرسش ها با زمینه مرتبط با پژوهش) استفاده شد. نتایج تحقیق گویای آن بودند که دو متغیر برداشت ذهنی از سهولت و مفید بودن اثر مثبت و معنا داری بر نگرش استفاده از تلگرام در فعالیت های آموزشی داشتند، در حالی که رابطه بین برداشت ذهنی از جذابیت با نگرش نسبت به استفاده از تلگرام معنا دار نبود. همچنین، نگرش به استفاده از تلگرام اثر مثبت و معنا داری بر قصد استفاده از آن در فعالیت های آموزشی داشت. نتایج تحلیل گروه های چندگانه نشان دادند که از بین چهار رابطه بررسی شده، فقط اثر تعدیل گری جنسیت در رابطه بین برداشت ذهنی از سهولت با نگرش به استفاده از تلگرام در فعالیت های آموزشی تأیید شد؛ به نحوی که این رابطه برای دانشجویان پسر مثبت و معنا دار، ولی برای گروه دانشجویان دختر غیرمعنا دار بود.

Gender analysis of students’ intention to use telegram social network in educational activities (Case study: Ferdowsi University of Mashhad)

Due to the increasing number of Telegram social network users in Iran especially among the young and educated people, it seems that the study of use of such networks is important particularly in educational activities. Given the importance of the issue, the purpose of this descriptive- correlative research was to study the factors affecting students’ intention to use Telegram social network in educational activities with focusing on moderating effect of gender. The statistical population of the research consisted of all M.Sc. students of agricultural majors at the Ferdowsi University of Mashhad (N= 767). According to the Bartlett et al. table, a sample size of 196 students was selected using a stratified random sampling technique. A standard questionnaire (after adjusting the questions with the field of research) was employed to collect data. The results showed that two variables of perceived ease of use and perceived usefulness had a positive and significant effect on attitude toward using telegram in educational activities, whereas, there was not a significant relationship between perceived usefulness and attitude. Also, attitude had a positive and significant effect on agricultural students’ intention to use Telegram in educational activities. The results of multi-group analysis indicated that gender had a moderating effect on the relationship between perceived ease of use and attitude toward using Telegram in educational activities, so that the relationship was non-significant for female students, whereas it was positive and significant for male students.

تبلیغات