آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۲

چکیده

مقاله حاضر با اتخاذ رویکردی فرهنگی و در چارچوب جامعه شناسی اقتصادی به مطالعات بنگاه های اقتصادی خانوادگی در شهر تهران پرداخته است. روش آن کیفی بوده و پس از مصاحبه نیمه ساخت یافته با 25 نفر از مدیرعاملان بنگاه های اقتصادی از طریق کدگذاری و مقوله سازی به تجزیه و تحلیل یافته ها پرداخته است. هدف آن بررسی و بازسازی معنایی نقش و جایگاه زنان در این نوع کسب وکارها از دید پاسخ گویان بوده است. طبق نتایج حاصله، نقش و جایگاه زنان از نگاه مدیرعاملان مطالعه شده را، که همگی مرد هستند، می توان در ذیل سه عنوان: 1. نقش زنان در بنگاه های اقتصادی (شامل صوری بودن، غیرمهم بودن، جدلی بودن، نامرئی بودن و عدم ارتقا)؛ 2. چالش های حضور زنان در بنگاه های اقتصادی (شامل روابط رقابتی/ حسادتی و بی اعتمادی فامیلی)؛ 3. پیامدها (شامل فروپاشی خانواده و فروپاشی بنگاه) قرار داد. در کل، می توان گفت که نگرش و مدیریت مردسالارانه، به منزله مهم ترین نظام ارزشی و فرهنگی حاکم بر خانواده، نقش و جایگاه زنان در کسب وکارهای خانوادگی را تا حدود زیادی محدود می کند. به علاوه، حضور زنان در بنگاه های اقتصادی خانوادگی با چالش هایی همراه است که در نهایت پیامدهایی (همچون تضعیف روابط فامیلی و فروپاشی کسب وکار) هم برای خانواده و هم برای کسب وکار خانوادگی در پی دارد.

Semantic reconstruction role of women in family enterprises (Case study of small and medium family businesses in Tehran Province)

This paper studies family businesses in the province of Tehran, by adopting a cultural approach in the context of economic sociology. It takes a qualitative approach. The data were collected using semi-structured interviews with 25 CEOs of family firms. In order to analyze the findings coding method was used. The current study aims to provide a review of the role and status of women in this type of business from the perspective of the respondents. The results show that the role and position of women in the eyes of managers who are all men can be classified under three categories:  the role of women in enterprises (including formalism - immaterialness – controversy- invisibility- and lack of promotion);  challenges for the presence of women in enterprises (including relationships- jealousy- and familial distrust); and consequences (including family collapse and enterprise collapse). In general, the attitude and management of patriarchy as the most important family value system and culture dominates the role of women in the family business to a large extent. In addition, the presence of women in family-owned businesses is fraught with challenges that ultimately lead to consequences (for example, the weakening of family ties and the collapse of business) for both the family and the family business.

تبلیغات