آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۲

چکیده

نوجوانی از مراحل مهم رشد و تکامل انسان است که ویژگی های رشدی آن می تواند زمینه ساز بروز انواع انحرافات و اختلالات شود. دختران به دلیل ویژگی های جسمی و روانی خاص خود زودتر از پسران وارد مرحله رشد جسمی و جنسی می شوند و مشکلات آن ها در ابعاد بهداشتی، روانی و اجتماعی به دلایل تفاوت های فیزیولوژیک، نقش های اجتماعی و سنت های حاکم در جامعه بیش از پسران است. با توجه به اینکه تاکنون پژوهشی در جهت کشف و تبیین چگونگی رفتارهای انحرافی نوجوانان دختر انجام نگرفته است، پژوهش حاضر در نظر دارد با روش کیفی استقرایی به تحلیل رفتارهای منحرفانه جنسی نوجوانان دختر بپردازد. این تحقیق با استفاده از روش نمونه گیری نظری و مشارکت 17 نوجوان دختر بین 12 15 سال به صورت هدفمند انجام شد. در این تحقیق، تکنیک استفاده شده برای جمع آوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته و عمیق بود و از روش گراندد (سیستماتیک: استراوس و کوربین) برای تحلیل داده ها استفاده شد. تحلیل درنهایت به 9 مقوله اصلی کنش جنسی شده فناوری محور، فراغت خطر ساز، خود تحریکی انفعالی، اختلالات هیجانی، سیستم نامطلوب حمایتی والد والدینی، فقدان آموزش جنسی مطلوب، فقدان مهارت های خودتنظیمی انگیزشی، بی هویتی دینی و محرک های محیطی خود تحریکی و مقوله هسته «جامعه پذیری جنسی نابهنجار» انجامید.

A Model for Sexual Deviant Behaviors of Teen Girls: Thinking on the Grounded Theory

Maturity is one of the most important stages of human development, and its developmental characteristics can cause various kinds of deviations and disorders. Girls, due to their experiences of physical and mental changes, enter the stage of physical and sexual maturity earlier than boys. Their problems in the health, psychological and social dimensions are more than boys due to physiological differences, social roles and governing traditions in society. Because no research has been conducted to identify and disclose the diverse behaviors of adolescent girls, this present study is to analyze the deviant sexual behaviors of matured girls by inductive qualitative method. This research was carried out using theoretical sampling method. Up to 17 girls aged from 12 to 15 years old were purposefully sampled for the aim. In this research, the technique used for data collection was semi-structured and deep interviewing, and the grounded method (systematic: Strauss & Corbin) was used for data analysis. The analysis ultimately addresses 9 main categories including technology-driven sexual activity, risky leisure, passive self-stimulation, emotional disturbances, poorly-sustained parenting-and-addiction, lack of good sexual education, lack of self-regulation motivational skills, religious environments and environmental stimuli, incitement and the core of abnormal sexual socialization.   

تبلیغات