آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱

چکیده

در نتیجه انفجار اطلاعات و گسترش ارتباطات و به دنبال آن جهانی شدن در دنیای امروز که با طرح مسأله عدم قطعیت و به پایان رسیدن دوران علم زدگی دریچه ای نو به سوی انسان امروز باز شد و همین امر آغاز عصر پست مدرن را نوید داد. به دنبال آن هنر پست مدرن و لباس پست مدرن (لباس مفهومی) نیز شکل می گیرد. هنرمندان پست مدرن در این زمان با استفاده از تلفیق لباس با ویژگی های هنرهای تجسمی، حالات و صفات انسانی، حرکات اندام و گاه توانایی های بازیگری، مفاهیم موردنظر خود را نمایان ساخته اند و به این صورت است که لباس به عنوان مفهومی هنری مدنظر قرار می گیرد. هدف اصلی این لباس ها صرفاً پوشش بدن انسان نیست، بلکه نمایش صفات، احساسات و اندیشه های انسان است. مقاله حاضر تلاش دارد تا با استفاده از روش اسنادی و با رویکرد توصیفی- تحلیلی، به بررسی مفهوم لباس و تلقی لباس در هنر پست مدرن با تکیه بر نظریات جامعه شناس فرانسوی معاصر، پیر بوردیو بپردازد. نتایج پژوهش نشان می دهد لباس در آثار هنرمندان، بی واسطه یک اثر هنری و دارای بیان تلقی می شود که می تواند با مخاطب به دلیل نزدیکی با بدن و همراهی انسان در تمام ادوار تاریخی، به صورت ملموس ارتباط برقرار سازد؛ بنابراین شاهدیم که شکل تجسمی لباس در مقابل تفکر غالب کاربردی آن در تلاش برای کسب جایگاه در میدانی است که بوردیو آن را میدان قدرت می نامد؛ اما این ورود و تعریف ارایه شده جدید از لباس هنوز نتوانسته است در میدان های قدرت هنری به علت کمبود حجم و مقدار سرمایه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی از وضعیت مطلوب و درخوری برخوردار شود.

Sociological view on Concept of Clothing in Contemporary Art Relying on Bourdieu's Theory

As the result of information explosion and communication development and accordingly, globalization in the modern world, a new window of science has opened and the post-modernism era has been born by raising the uncertainty problem and coming to the end of deconstructivism. Following this, post- modern art and post-modern clothing (conceptual clothing) were also formed.     Post-modern artists unveil their concepts by composing clothing with visusl arts, human characteristic, body gesture and sometimes acting abilities. This is how clothing is represented as an art concept. The true purpose of these clothes is not just coverage or beauty; they show ones feelings and thoughts.    In this article, documentary methods and analytical approach based on French sociologist , Pierre Bourdieu ,are used to study the concept of clothing in post-modern art.    The research's findings indicate that artist clothing is implied despite an art work and expression that it's accompany with human being in all times causes a powerful connection between them. Therefore, we can see that the representational form of clothing is in contrast with the practical idea of clothing and tries to gain a position in a filed, which Bourdieu named it, the power field. Nevertheless, lack of cultural, economic, and social investments has caused failure of the new trend and given meanings of clothing in art power field leaving no good position for it.

تبلیغات