آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۶

چکیده

یکی از انواع جدید نقد متون ادبی، نقد کهن الگویی متون می باشد که مبتنی بر نقد روان شناختی بوده و بر اساس نظریات کارل گوستاو یونگ ، روان شناس معروف و معاصر سوئیسی شکل گرفته است. یونگ ، فرآورده های ناخودآگاه جمعی را، نمونه های اولیه، کهن الگو می نامد که مظاهر مختلفی مانند مادر، پیر خردمند، قهرمان، آنیما، آنیموس، تولد مجدد، سایه و نقاب دارد. بر اساس نظر یونگ صور مثالی به تنهایی محتوایی ندارند بنابراین خود را در قالب نمادهایی در رؤیا و اساطیر به ظهور می رسانند. امروزه کهن الگو از مباحث اصلی نقد ادبی و به ویژه نقد اسطوره ای است و جست وجو در نمادهای کهن الگویی، از مسائل مورد علاقه پژوهشگران ادبیات عرفانی به شمار می آید. از آنجایی که مولانا عارفی است که دارای ذهن نمادگرا بوده و «مثنوی» را در قالب یک اثر رمزی سروده است که پهنه بیکران نمادهای کهن الگویی است و دارای قابلیت بررسی کهن الگویی است، لذا در این تحقیق، نمادهای کهن الگویی «مثنوی معنوی» مولانا در طبقه کهن الگوی فرعی و در زیرشاخه رنگ مورد بررسی قرار گرفت.

The use of color archetypes in the Masnavi Manavi based on Jung's theory

One of the new types of literary criticism is the archetypal critique of texts, which is based on psychological critique and it is based on the theories of the famous and contemporary Swiss psychologist Carl Gustav Jung. Jung calls the collective unconscious products, prototypes, archetypes that have various manifestations such as mother, wise old man, hero, anima, animus, rebirth, shadow and fraud. According to Jung, images have no content alone, so they manifest themselves in the form of symbols in dreams and myths. Today, archeology is one of the main topics of literary criticism, especially mythological criticism, and the search for archetypal symbols is one of the favorite topics of mystical literature researchers. Since Movlana is a mystic who has a symbolic mind and has composed "Masnavi" in the form of a cryptic work that has an infinite range of archetypal symbols and has the ability to study archetypal, so in this study, the archetypal symbols of Movlavi's "Masnavi Manavi" in the class of archetype was examined in the sub-category of color.

تبلیغات