آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۹

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر انتقال یادگیری به محیط کار مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده صورت گرفت. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان سازمان های دولتی واقع در محوطه اداری شهر سنندج بوده است. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس، نمونه ای به حجم 185 نفر از کارکنان انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای مشتمل بر 44 سؤال بود که روایی آن با استناد به نظر متخصصان و پایایی آن هم با استناد به ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون رگرسیون خطی ساده، تحلیل رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر استفاده شد. یافته ها نشان داد که رفتار انتقال یادگیری تحت تأثیر قصد انتقال است و قصد انتقال نیز از طریق سه متغیر نگرش به انتقال، هنجار ذهنی پیرامون انتقال و کنترل رفتاری ادراک شده قابل تبیین است. در این میان، کنترل رفتاری ادراک شده، به طور مستقیم نیز تعیین کننده رفتار انتقال یادگیری است. درنهایت نگرش به انتقال یادگیری نیز خود تحت تأثیر سه سازه جایگاه اجتماعی مورد انتظار، انتظار مفید بودن و پاداش مورد انتظار می باشد.

Explaining the Transfer of Learning to Workplace on the Basis of Planned Behavior Theory

The purpose of this study was to identify the factors affecting learning transfer to workplace based on the theory of planned behavior. Statistical population included all employees of public organizations located in official site of Sanandaj city. A sample size of 185 employees were selected by convenience sampling method. The instrument was a questionnaire consisting of 44 questions that its validity confirmed according to the experts and its reliability confirmed according to cronbach's alpha coefficient. Data were analyzed by multiple regression and Path analysis. The results showed that transfer of learning affected by the transfer intention and transfer intention explained through attitudes to learning transfer, subjective norm and perceived behavioral control. Perceived behavioral control directly affects on the behavior of learning transfer. Eventually, the attitude to learning transfer is influenced by the expected social status, expected contribution and expected rewards.

تبلیغات