آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

خشونت نمادین مفهومی است که توسط پیر بوردیو مطرح شد و به شکلی از خشونت که غیرفیزیکی، برآمده از هنجارهای جامعه، آرام و پنهان بود، اشاره داشت. یکی از حوزه های مهم در خصوص اعمال خشونت نمادین، مسئله زنان است. زنان در جامعه امروز و به ویژه در قشر متوسط از قربانیان اصلی خشونت نمادین محسوب می شوند. با توجه به اهمیت هنر سینما در بازنمایی جامعه، این هنر تبدیل به بستری مناسب برای ارائه تحلیل های جامعه شناسی شده است. سه اثر اصغر فرهادی، سینماگر شاخص ایرانی، «درباره الی»، «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» با تمرکز بر زندگی قشر متوسط و توجه ویژه بر امر زنان، قابلیت ارائه تحلیلی جامعه شناختی را فراهم آورده اند. این پژوهش با توجه به اهمیت مسئله خشونت نمادین علیه زنان، به بررسی گفتمان شخصیت های این سه اثر پرداخته تا وجود و نحوه بازنمایی این شکل از خشونت را مورد تحلیل قرار دهد. برای رسیدن به این هدف، نظریه بی ادبی کلامی جاناتان کالپپر که بر اساس هنجارهای اجتماعی تعریف می شود به عنوان روش تحقیق انتخاب شده است. در نهایت این پژوهش ثابت می کند که زنان قشر متوسط در سینمای اصغر فرهادی با استفاده از مضامینی چون دروغ، طلاق، تجاوز و مالکیت مردانه مورد خشونت نمادین واقع می شوند.

Representation of Symbolic Violence against Women in the Cinema of Asghar Farhadi: A Study of Culpeper's Theory of Impoliteness

Symbolic violence is a concept proposed by Pierre Bourdieu and refers to a form of violence that is non-physical, quiet and hidden which is arising from the norms of society. One of the important areas regarding symbolic violence is the issue of women. Women in today's society, especially in the middle class, are considered to be the main victims of symbolic violence. Considering the importance of cinema in representing society, it has become a suitable platform for providing sociological analysis. Three films of Asghar Farhadi, "About Elly", "A Separation" and "The Salesman" by focusing on the life of the middle class and paying attention to the issue of women, have provided the ability to present a sociological analysis. Considering the importance of the issue of symbolic violence, this research examines the discourse of the characters of these three films to analyze the existence and representation of this form of violence. To achieve this goal, Jonathan Culpeper's theory of impoliteness, which is defined based on social norms, has been chosen as the research method. Finally, this research proves that middle-class women are subject to symbolic violence through themes such as lies, divorce, rape and male ownership in Asghar Farhadi's cinema.

تبلیغات