آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی با هدف تأمین رشد پویا، بهبود شاخص های مقاومت اقتصادی، دستیابی به اهداف سند چشم انداز بیست ساله و با رویکرد جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درون زا، پیشرو و برون گرا ابلاغ شده است. بی ثباتی در اقتصاد می تواند به پیامدهای نامطلوب و دوره های ناپایداری در اقتصاد کلان و شبکه بانکی کشور منجر شود. این نوسانات اقتصادی به شکل های مختلف ازجمله افزایش نرخ تورم، افزایش نرخ بهره بانکی، افزایش نرخ بهره وام های بین بانکی و مطالبات معوق بانک ها نمایان می گردد. توجه ویژه به سیاست احتیاطی کلان در اقتصادهای توسعه یافته و درحال توسعه کاملاً مشهود است. مقررات مالی در بانک ها در سه سطح بررسی می شود: 1. قوانین ناظر بر تأسیس و فعالیت مربوط به هر کشور؛ 2. مقررات و مصوبات مربوط به هیئت وزیران؛ 3. لایه نظارتی که بررسی می کند بستر ایجاد بانک های توسعه ای قانون است یا براساس اساسنامه آن هاست که به تصویب هیئت وزیران رسیده است. با توجه به تفاوت نقش، اهداف و عملکرد بانک های توسعه ای با بانک های تجاری و تخصصی می توان گفت یکی از ضرورت های اساسی برای این دسته از بانک ها بررسی مقررات نظارتی حاکم بر آن هاست . بنابراین در این مقاله سعی شده است با استفاده از روش تحقیق توصیفی کاربردی، به دو پرسش اساسی در این خصوص پاسخ داده شود: از دیدگاه نظری، آیا بانک های توسعه ای باید با مقررات احتیاطی کنترل شود؟ آیا توافق بازل چارچوبی مناسب برای بانک های توسعه ای است و چالش های هریک از پیمان های بازل چیست؟ طبق یافته های این مقاله، بانک های توسعه ای بیش از اینکه به مقررات احتیاطی نیاز داشته باشند، باید از سوی مقام ناظر جهت حصول اهداف مورد نظر این نوع بانک تحت نظارت قرار بگیرند. درخصوص پرسش دوم، سه پیمان بازل بررسی و این نتیجه حاصل شد که پیمان دوم بازل به دلیل انعطاف پذیری بیشتر، از سوی اغلب بانک های توسعه ای در سطح جهان استقبال شد. نتایج این پژوهش درخصوص بازل سه نشان می دهد برخی الزامات این پیمان برای بانک های توسعه ای مشکل ساز به نظر نمی رسد؛ مانند درمان ریسک نقدینگی و مشتقات؛ اما برخی الزامات جدید در بازل سه نگران کننده می نُماید .

A Feasibility Study of the Regulatory and Prudential Regulations for the Development Banks and Some Regulatory Policies for the Resistance Economy

The general policies of the resistance economy aim to support development, dynamicity, and improvement of resistance economy indexes in order to achieve the 20-year development plan. This is issued through a flexible, opportunistic, and generative approach. The instability of economy can have irreparable consequences, resulting in instable periods in the macro-economy and banking system of the country. This manifests itself through increasing inflation, high bank interest rate, increased inter-banking loan interest, among others. It is evident that the developed and developing economies consider prudential macro-policies. Financial regulations in banks could be studied at three levels: 1. Regulatory rules concerning the establishment and activities in a country, 2. Regulations enacted by the administrative cabinet, 3. Prudential level which investigates the legality of development banks. Considering the different roles, aims, and performances of the development banks from commercial ones, one can suggest that one of the main necessities of these types of banks is to analyze the regulatory rules controlling them. Therefore, this study employs a descriptive-practical method to answer the following two questions: 1. From a theoretical perspective, should development banks be controlled through prudential regulations? Does Bazel agreement provide a proper framework for the development banks? If so, what are their challenges? The findings indicated that rather than enforcing prudential regulations, the development banks need to be controlled by the supervisor of the sector in order to achieve their aims. So far as the second question is concerned, after analyzing three Bazel agreements, it was found that the second agreement was more flexible, welcomed by most of the development banks around the world. The results concerning the third Bazel agreement showed that some of the requirements are not problematic for the development banks, such as cash risk treatment; however, some others are concerning.

تبلیغات