آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳

چکیده

ارتباطات بازاریابی یکپارچه (IMC) به عنوان یکی از موضوعات مورد علاقه محققان، در سال های اخیر نقش مهمی در انتقال پیام برند به کاربران بالقوه و موجود دارد. در ارتباطات بازاریابی یکپارچه با ادغام تمام اجزای اساسی بازاریابی، فرایند بهینه سازی ارتباط سازمان، سهامداران و مشتریان امکان پذیر می گردد، با این وجود موضوع تحول انگاره IMC در تحقیقات مورد بررسی قرار نگرفته است. پژوهش حاضر با رویکرد آمیخته (کیفی- کمّی)، مدل تحول انگاره های ارتباطات بازاریابی یکپارچه صنعت خودرو را تبیین می کند. جامعه آماری در بخش کیفی، دلفی فازی و ISM خبرگان صنعت خودرو بودند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای MAXQDA و Smart PLS استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل مضمون مصاحبه نشان داد که شاخص رسانه های یکپارچه و روش های ارتباطات یکپارچه به عنوان شاخص های کلیدی مقوله محوری تحول انگاره ارتباطات بازاریابی یکپارچه هستند. در نهایت نتایج حاصل از معادلات ساختاری، میانجی گری حذف قیمت گذاری دستوری، رقابتی کردن و دسترسی به تکنولوژی روز و محتوای یکپارچه در رابطه بین مدیریت چرخه مشتری، مدیریت سطوح مشتری و تشریک مساعی را مورد تائید قرار داد. همچنین نقش میانجی گری افزایش رضایت شرکای تجاری، رابطه بین افزایش نفوذ و بهره وری با سودآوری و عملکرد معنی دار بود. با توجه به یافته ها، به نظر می رسد که استفاده از تغییر انگاره ارتباطات بازاریابی یکپارچه رفتار مصرف کننده را در صنعت خودرو تحت تأثیر قرار دهد و در پیشبرد اهداف بازاریابی نتایج مطلوب تری را به همراه داشته باشد.

Modeling the Paradigm Shift of Integrated Marketing Communications in the Iranian Automotive Industry,

Integrated Marketing Communication (IMC), as one of the topics of interest to researchers, plays an important role in conveying brand messages to potential and existing users in recent years. In integrated marketing communications, by integrating all the basic components of marketing, the process of optimizing the communication of the organization, stakeholders and customers becomes possible; however, the issue of the evolution of the IMC concept has not been investigated in research. The present study explains the transformation model of integrated marketing communications of the automobile industry with a mixed approach (qualitative-quantitative). The statistical population in the qualitative section, Delphi Fazi and ISM were automotive industry experts. MAXQDA and Smart PLS software were used for data analysis. The results of the analysis of the content of the interview showed that the index of integrated media and integrated communication methods are key indicators of the central category of the transformation of the concept of integrated marketing communication. Finally, the results of the structural equations confirmed the mediation of the removal of prescriptive pricing, competitiveness and access to modern technology and integrated content in the relationship between customer cycle management, customer level management and collaboration. Also, the mediating role of increasing the satisfaction of business partners, the relationship between increasing influence and productivity with profitability and performance was significant. According to the findings, it seems that the use of the integrated marketing communications paradigm will influence consumer behavior in the automotive industry and bring better results in advancing marketing goals.

تبلیغات