آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۰

چکیده

دادگاه اروپایی حقوق بشر که در سال 1959 به عنوان نهاد نظارتی کنوانسیون اروپایی حقوق بشر تأسیس گردید، به دعاوی رسیدگی می کند که به موجب این کنوانسیون و پروتکل های منضم به آن تحت صلاحیت این دادگاه قرار می گیرند. ازجمله ویژگی این دادگاه که با تصویب پروتکل شماره 9 کنوانسیون ایجادشده، طرح دعوا توسط افراد علیه دولت های عضو کنوانسیون است. آنچه بامطالعه کنوانسیون و پروتکل های آن به دست می آید این است که امکان طرح دعوا توسط افراد بی تابعیت فارغ از موضوع دعوا، در این کنوانسیون و پروتکل های آن تصریح نشده است؛ و از سوی دیگر، موضوع تابعیت نیز تحت صلاحیت این دادگاه قرار نمی گیرد. حال پرسش قابل طرح این است که با توجه به اینکه مفهوم تابعیت از صلاحیت موضوعی دادگاه خارج است، افراد بدون تابعیت چگونه می توانند در دادگاه اروپایی حقوق بشر طرح دعوی کنند و اینکه موارد خاصی از بی تابعیتی قابل طرح در این دادگاه می باشد؟ اینگونه به نظر می رسد که دادگاه در رسیدگی به موضوعات مرتبط با بی تابعیتی صلاحیت رسیدگی ندارد ولی این عدم صلاحیت، مانع رسیدگی به دعاوی افراد بدون تابعیت نخواهد شد. اما با بررسی صلاحیت های موضوعی دادگاه اروپایی حقوق بشر و با اتکا به روش توصیفی و تحلیلی، به این نتیجه رسیدیم که علاوه بر صلاحیت دادگاه در رسیدگی به دعاوی مطروحه از سوی افراد بدون تابعیت، موارد خاصی از بی تابعیتی ازجمله سلب تابعیت افراد توسط دولت ها به عنوان مجازات ترذیلی نیز می تواند تحت صلاحیت دادگاه قرار گیرد.

Statelessness and Filing Lawsuits at the European Court of Human Rights in the Light of International Instruments

The European Court of Human Rights (ECtHR) was established in 1959 as a supervisory institution of the European Convention on Human Rights to inspect lawsuits that fall under the jurisdiction of this court per this Convention and the Protocols annexed thereto. One of the characteristics of this court, which was established following the ratification of Protocol No. 9 of the Convention, is the ability for individuals to file lawsuits against states that are members of this Convention. The Convention and Protocols, when examined, do not specifically state that stateless individuals may file lawsuits, regardless of the case’s subject. Moreover, this court does not have jurisdiction over the issue of nationality. Accordingly, the question that arises is how stateless individuals can file lawsuits at the ECtHR, and can special cases of statelessness be brought to this court, given that the concept of nationality is not within the subject-matter jurisdiction of the court. It appears that this court does not have the authority to investigate matters related to statelessness, but that does not prevent it from doing so in relation to lawsuits brought by those who are stateless. A descriptive and analytical investigation into the ECtHR’s subject-matter jurisdiction discovered that, in addition to the court’s jurisdiction to investigate lawsuits by stateless individuals, special cases of statelessness such as denationalization imposed by states as degrading punishment can be included within the court’s jurisdiction.

تبلیغات