چکیده

مفهوم شعف مشتری حدودا از20 سال پیش به ادبیات دانشگاهی معرفی شد. از آن زمان تاکنون دانشگاهیان زیادی این ساختار را در بسترهای مختلفی مطالعه کرده اند. متاسفانه تا به امروز مرور سیستماتیکی از شعف صورت نگرفته است، لذا هدف این تحقیق مرور جامعی از این ساختار است. اهداف اصلی این مرور شامل تعیین مضامین عمومی ادبیات شعف فعلی، برجسته سازی نقاط قوت و ضعف ادبیات شعف تا به امروز و ایجاد برنامه تحقیقی است که راهنمایی را برای افزایش گستره و عمق تحقیقات شعف فراهم می کند. مرور سیستماتیکی از ادبیاتی صورت گرفته تا آن چه را که درباره شعف از بعد میان رشته ای مشهود است مانند رشته های مهمان پذیری، اقتصاد، مدیریت و بازاریابی را هم پوشش دهد. مطالعه حاضر از نوع ثانویه و مرور و بررسی منابع دست اول و مقالات در این حوزه بود. به منظور مطالعه دقیق، محقق از سال 1398 تا 1401 به بررسی منابع حوزه شعف مشتری در بخش ورزشی و عمومی پرداخت. این یک اقدام برجسته در ادبیات است چرا که ساختار شعف مشتری نتایج مهمی را برای هر دو گروه دست اندرکاران و محققان این عرصه دارد. به علاوه تغییراتی در نحوه درک، بررسی و به کارگیری ساختار شعف نیز ایجاد شده است. برای رسیدن به پیشرفت های بیشتر، درک روشنی از تحقیقات حوزه شعف مشتری لازم است.

Reviewing customer delight, extracting influential themes: customer delight in the sports industry

The concept of delight Jupiter was introduced to academic literature about 20 years ago. Since then, many academics have studied this structure in different contexts. Unfortunately, there has been no systematic review of delight, so the purpose of this research is a comprehensive review of this structure. The main goals of this review include determining the general themes of the current delight literature, highlighting the strengths and weaknesses of the delight literature to date, and creating a research plan that provides guidance for increasing the scope and depth of delight research. A systematic review of literature has been done to cover what is evident about delight from an interdisciplinary perspective such as hospitality, economics, operations management and marketing. The current study was of a secondary type and a review and review of first-hand sources and articles in this field. For the purpose of detailed study, the researcher investigated the sources of delight Jupiter in the sports and public sector from 2019 to 2022. This is an outstanding move in the literature because the customer satisfaction structure has important implications for both practitioners and researchers in the field. In addition, changes have been made in the way of understanding, examining and applying the structure of delight. In order to achieve further improvements, a clear understanding of customer satisfaction research is necessary.

تبلیغات