چکیده

تحقیق حاضر با ارائه مدل بهبود مزیت رقابتی، اعتماد و نیات رفتاری به محصولات ورزشی در فروشگاه های ورزشی فعال و پیشرو در حوزه فناوری واقعیت افزوده (نمونه موردی: نسل Z) طراحی و اجرا گردید. روش تحقیق حاضر از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل گروه نوجوانان و جوانان مراجعه کننده به فروشگاه های ورزشی فعال در حوزه فناوری واقعیت افزوده بودند. این فروشگاه ها به عنوان فروشگاه های ورزشی مدرن سعی در پیاده سازی فناوری واقعیت افزوده بودند و مشتریان را با توجه به این فناوری با محصولات آشنا نمایند. بر اساس فرمول کوکران در شرایط نامشخص بودن جامعه؛ تعداد 384 نفر به عنوان نمونه تحقیق مشخص شدند. نتایج نشان داد که سودمندی ادراک شده بر مزیت رقابتی (581/0)، اعتماد (392/0) و نیات رفتاری (379/0) تأثیر معناداری دارد. همچنین نتایج نشان داد که نگرش به استفاده از محصولات ورزشی بر اعتماد (584/0) و نیات رفتاری (439/0) تأثیر معناداری دارد. با این توجه مشخص گردید که سودمندی، اطلاعات و لذت ادراک شده مشتریان از مواجهه با فناوری واقعیت افزوده به عنوان مسائل مهمی می باشند که می تواند بستری در جهت تمایل به محصولات ورزشی در فروشگاه های ورزشی پیشرو در حوزه فناوری واقعیت افزوده ایجاد گردد.

Providing a model for improving competitive advantage, trust and behavioral intentions towards sports products in leading sports stores in the field of augmented reality technology (case example: Generation Z)

The present research was designed and implemented by presenting a model for improving competitive advantage, trust and behavioral intentions towards sports products in active and leading sports stores in the field of augmented reality technology (case example: Generation Z). The current research method is correlational. The statistical population of this research included the group of teenagers and young people who refer to sports stores active in the field of augmented reality technology. As modern sports stores, these stores tried to implement augmented reality technology and familiarize customers with products according to this technology. According to Cochran's formula, in the conditions of uncertainty of the society; A total of 384 people were identified as the research sample. The results showed that perceived usefulness has a significant effect on competitive advantage (0.581), trust (0.392) and behavioral intentions (0.379). Also, the results showed that the attitude towards using sports products has a significant effect on trust (0.584) and behavioral intentions (0.439). With this attention, it was determined that the perceived usefulness, information and pleasure of customers from facing augmented reality technology are important issues that can create a platform for the desire for sports products in leading sports stores in the field of augmented reality technology.

تبلیغات