آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۷

چکیده

بررسی میزان همسانی و ناهمسانی سلیقه ی کودکان و سلیقه ی داوران و منتقدان بزرگ سال کودک در گزینش کتاب های برتر* ناصر نیکوبخت* سمیه رضایی** چکیده صاحب نظران، منتقدان و داوران ادبیات کودک هرساله در جشنواره های گوناگون اقدام به انتخاب و معرفی آثار برگزیده می کنند؛ اما آیا انتخاب آنان با سلیقه ی کودک هم سازگار است؟ تاکنون هیچ پژوهش علمی شایسته ای در پیوند با این موضوع صورت نگرفته است. ازآنجاکه کانون پرورش فکری کودکان هر چند سال یک بار اطلاعات خود را به روز می کند؛ می توان به آثار پرخواننده یا به عبارتی پرخواننده ترین آثار کودک از سال 1385 تاکنون دست یافت. سؤال روشن تحقیق حاضر این است: آیا کتاب های کودک که از سوی منتقدان و داوران به عنوان کتاب های برتر، انتخاب شده اند، همان هایی هستند که مخاطبان کودک هم پسندیده و به آن ها اقبال نشان داده اند؟ در این مقاله پس از استخراج پرخواننده ترین آثار کانون پرورش فکری در بازه ی ده ساله و سپس آثار برگزیده از دیدگاه مننتقدان بزرگ سال، به مقایسه ی نتایج این دو گروه و نقد و بررسی آن پرداخته شده است. پس از بررسی و مقایسه ی نمونه ی موردی، افزون بر دستیابی به معیارهای کودکان و منتقدان آثار کودکانه در سنجش و انتخاب کتاب کودک، نوع این معیارها آسیب شناسی گردیده است. * استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس n_nikoubakht@modares.ac.ir ** استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان s.rezaee@cfu.ac.ir (نویسنده ی مسئول) تاریخ دریافت مقاله: 14/7/1399 تاریخ پذیرش مقاله: 6/7/1400 * این پژوهش با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور انجام شده است.

Cultural pathology of best-selling and selected children literature books (Evaluating the similar and different taste of children, juror and adult critics at selecting the best books) Case study: Members and publications of Children & Adolescence Pedagogy Institute of Iran.

The pathology of selected and widely read books in children's literature (the evaluation of similarity and dissimilarity of children's, reviewers', and adult critics' taste of child in the selection of superior books). (Case study: Members and publications of Children Pedagogy Institute of Iran.) Based on the previous studies, children's literature in Iran in the fourteen century AD has made progress both qualitatively and quantitatively, specifically in recent decades. Studying children's literature and assessing it in a comprehensive way is undoubtedly necessary. Experts, critics and reviewers in children's literature try to choose and introduce the selected works in various programs each year; but are their choices compatible with the taste of children and teenagers? No qualified scientific research has been done in line with this issue yet. The obvious question of the present study is: Are children's and teenager's books which have been chosen by critics and reviewers as superior, are the ones that are accepted by the audience that are children? If not, what is the problem? In this research, after the extraction of widely read works of Children Pedagogy Institute in the mentioned period, and then the selected works from adult critics' perspective, the results of the two groups will be compared and discussed. After investigating and comparing the case studies, in addition to the achievement of the criteria of the assessment and selection of children's books by children and the critics of children’s books, there will be a pathology over the type of these criteria. Aim: The general aim of this study is the pathology and recognition of the similarity and dissimilarity of children's, reviewers', and adult critics' taste of child in the selection of superior books.

تبلیغات