آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۰

چکیده

اسفار کاتبان رمانی متفاوت است. خلاصه کردن آن، اگر ممکن باشد، به تأمل بسیار و دقتی درخور، نیازمند است. ویژگی های متفاوت این رمان، با عناصر سازنده داستان های پست مدرن، همخوانی چشمگیری دارد. زیرا از روایت های متعددی که به نوعی با هم ارتباط دارند، تشکیل می شود. ولی آغاز و انجام آن ها در ابهام است. این رمان با روایتی آغاز می گردد که در پایان بندی از آن خبری نیست. تناقض و ناسازگاری اجزا هم در آن کم نیست. بنابراین مخاطب آن باید قصه خوان، قصه دان و دارای جهان بینی پست مدرن باشد تا بتواند اجزای پراکنده آن را با هم جفت و جور کند. امّا تمام این ویژگی ها تنها از طریق زبان به مخاطب انتقال می یابد. زبانی که خود با دشواری هایی همراه است. شفاف نیست و مرزهای در زمانی و هم زمانی در آن مخدوش است. زبانی که می خواهد هم بیانگر واقعیت و هم ابزار بیان رویدادهای رؤیاگونه، خواب، کابوس، اسطوره، نماد، توهم و تخیل باشد. به هر روی اطلاعات مربوط به این مقاله به شیوه کتابخانه ای فراهم آمده و سپس با بهره گیری از روش تحلیلی، توصیف شده است. حاصل کار این است که در مجموع، نویسنده می خواهد با اشارت های بینامتنی بسیارش به مسایل اساطیری، تاریخی، فردی و اجتماعی و روان شناختی، خواننده را به خود آورد تا دریابد که در نهایت، در صحنه زندگی تنهاست و از تاریخ سرزمین او تنها صدای استبداد و ستم به گوش می رسد و همواره کاتبان این اسفار، تاریخ را مطابق خواست «قدرت» و در غیاب مردم ستمدیده نوشته اند. 

Language as the Representation of Postmodernism in the book “Asfar-eh Kateban” (The books of scribes)

The Book of Scribes ( Asfare Kateban ) is a different novel whose summary requires substantial care and attention. The different features of this novel are in harmony with the constituent elements of postmodern stories since it consists of several narrations that are somehow related to each other.  But its beginning and ending are unclear. Its beginning is related to one narration and its end is taken from another narration. There are many contradictions and inconsistencies in its components. Therefore, its audience must be a storyteller, and have a postmodern worldview in order to be able to search for its scattered components. But all this feature can only be transmitted to the audience through language. A language that has its own difficulties. It is not transparent and does not value the boundaries of both time and two-time. The language he wants is both an expression and a means of expression on dream and dream data, nightmares, myths, symbols, illusions and imagination. However, the information in this article is provided in a library style and then described using an analytical method. In general, it seems that the author, with many inter-textual references, tries to turn the reader's attention to mythological, historical, personal, social and psychological issues and to show that man is not alone and from the history of our land, the only voice of tyranny and oppression can be heard. It is always written in the absence of oppressed people.

تبلیغات