آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۹

چکیده

در این مقاله، نظرات فقهای شیعه در چهار دوره: قبل از صفویه، صفویه، مشروطه و انقلاب اسلامی (در هر دوره، سه یا چهار فقیه) در خصوص معیار و ملاک برای تعیین دار الاسلام، دار الکفر و دار الحرب که سه مفهوم اساسی و بنیادی در فقه روابط بین الملل می باشند، مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده در مجموع می توان نظرات فقهاء شیعه را در قالب سه گروه، دسته بندی کرد: 1- فقیهانی که معتقدند ملاک برای تعیین دار الاسلام و دار الکفر اجرا یا عدم اجرای احکام اسلامی است (شهید اول) 2- فقهایی که معتقدند ملاک برای تعیین دار الاسلام و دار الکفر اکثریت یا عدم اکثریت جمعیت مسلمان است (آیت الله منتظری) 3- فقهایی که معتقدند ملاک برای تعیین دار الاسلام و دار الکفر استقرار حکومت و حاکمیت اسلام و کفر است (شیخ طوسی، علامه حلی، امام خمینی و ...) همچنین مشخص شد که فقهای دوره مشروطه و انقلاب اسلامی عمدتاً قائل به معیار سوم یعنی استقرار حکومت برای تعیین دار الاسلام و دار الکفر هستند و این معیار بیشتر با شرایط امروز نظام بین الملل و روابط بین الملل که مبتنی بر نظام ملت- دولت می باشد هماهنگی و تطابق دارد. بنابراین، در فقه روابط بین الملل شیعه، ملاک و معیار سوم برای تعیین دار الاسلام و دار الکفر، هم طرفداران بیشتر و هم قابلیت تطابق با شرایط امروز نظام بین الملل را دارد به نحوی که می تواند هم روابط دولت های اسلامی با یکدیگر و هم روابط آنها با سایر دولت های کافر را تبیین کند.

Exploring the criteria for defining three concepts of Dar-ol-Islam, Dar-ol-Kofr and Dar-ol-Harb and its adaptation with the present conditions in the international system

In this article, the views of Shia`Fogaha in 4 periods including Pre-Safavieh, Safavieh, Constitutional Revolution ( Mashrutah), and Islamic Revolution in regard to the criterion for defining Dar-ol-Islam, Dar-ol-Kofr and Dar-ol-Harb, as the three basic concepts in International RelationsFeghh,( 3 or 4 Faghih in each period) were explored. We could finally recognize three category of views: 1-Those who believe the criterion for defining Dar-ol-Islam and Dar-ol-Kofr is applying or neglecting Islamic rules or Sharia,(ShahidAval) 2-Those who believe the criterion is the majority of population, being muslim or non-muslim, ( Ayat-ol-lahMontazeri) 3-Those who believe the criterion is the form of government, being Islamic or non islamic, ( SheikhToosi, AllamehHelli, Imam Khomeini….)  It was also clear that most offogaha during mashrutah and Islamic revolution era, believe in the third criterion, means the form of the government. This criterion is more adaptable with the present conditions in the international system and international relations which is based on nation- state countries. Thus, we can say that in International Relations`Feghh, the third criterion has more proponents and also is more adaptable with the current realities in international relations, to the extent that it can explain the cooperation and relationship in between the Islamic states and with non-Islamic states. 

تبلیغات