چکیده

یکی از اصلی ترین حوزه های قابل تغییر و تحول در دنیا، پوشاک است که با اعتنا به عرضه هر روزه سبک ها و طرح ها برای زنان در این بین پوشش زنان نسبت به مردان تغییرات بیشتری داشته است. در هر دوره ای از تاریخ، پوشش نیز دچار تنوع و تحولات بسیاری شده است، اما در طی زمان و دوره های مختلف و با گسترش فناوری در زمینه لباس و پوشش تغییرات بسیاری ایجاد شده است. منظور از رمزگان لباس یا نوع پوشش، توجه به سبک پوشش آن است. دسته بندی که از نوع پوشش ارایه می گردد، مربوط به نحوه نمایش افراد در فیلم ها و سریال های ایرانی است. در دهه هفتاد، تحول دوباره ای در مد ایرانی ایجاد شد و در دهه 80 به دلیل اینترنت و بازگشایی دریچه عظیمی از ارتباطات به روی جوانان، مد شکل غربی به خود گرفت و تحول نامنظم و گسترده ای ایجاد شد. بخشی از هویت طبقه اجتماعی، متعلق به پوشش زنان است. با توجه به مطالعات و بررسی های انجام شده در این زمینه، پوشش زنان در قالب یک هنجار تعریف شده است. در ایران پس از انقلاب، در زمینه فرم لباس اجتماع زنان تحولاتی اتفاق افتاده است. از دهه 70 به بعد، با انقلاب در پوشش زنان کوتاه شدن قد مانتوها، اضافه شدن چاک، استفاده از تزیینات، مدل های کوتاه، حذف کامل دکمه ها و... در دهه های پس از آن، از بیشترین تحولات لباس اجتماع زنان محسوب می شود. این تحولات هم راستا با وقایع اجتماعی مختلفی رخ داد که مهمترین آن ها بعد از انقلاب، جنگ تحمیلی و تغییر دولت ها و روابط سیاسی با غرب و رواج اینترنت و شبکه های اجتماعی و ماهواره ای را می توان نام برد. پژوهش حاضر نشان می دهد که تحولات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی بر نحوه حضور، فعالیت و پوشش زن در سینمای پس از انقلاب تاثیر بسزایی داشته است و هم چنین تاریخ سینما حاکی از آن است که نحوه پوشش و بازنمایی تصویر زن ارتباط تنگاتنگی با نقش آن شخصیت در فیلم دارد و همچنین از عناصر اصلی ساخت فیلم است.

Analysis of the Representation of Women’s Social Dress in Iranian Cinema of the 70s and 80s

One of the main areas that can be changed and transformed into the world is clothing, which has seen more changes in women’s clothing compared to men’s clothing due to the daily supply of styles and designs for women. In every period of history, clothing has undergone many changes and changes, but during different periods and with the development of technology, many changes have been made in the field of clothing and clothing. Paying attention to the style of the cover is what the code of clothes or type of cover means. The way people are depicted in Iranian movies and series is related to the category provided by the type of coverage. In the 70s, there was another transformation in Iranian fashion, and in the 80s, due to the Internet and the opening of a huge window of communication with the youth, Western fashion took on a massive and irregular transformation. Women’s clothing is a component of social class identity. The definition of women’s clothing as a norm is based on the studies and surveys conducted in this field. Women’s clothing in Iran has undergone changes after the revolution. From the 70s onwards, with the revolution in women’s clothing, the shortening of coats, the addition of chucks, the use of decorations, short models, the complete removal of buttons, etc., in the decades after that, is considered one of the most significant changes in women’s clothing. These developments occurred in line with various social events, the most important of which are after the revolution, the imposed war the change of governments and political relations with the West, and the spread of the Internet, social, and satellite networks. The current research shows that the political, social, and cultural developments have had a significant impact on the presence, activity, and clothing of women in post-revolutionary cinema, and the history of cinema indicates that the manner of covering and representing the image of a woman is closely related to the role of that character in the film. It is also a crucial component of filmmaking.
representation, community clothing, clothing design, women, cinema

تبلیغات