آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۲

چکیده

   برنامه ریزی و سیاست گذاری برای دستیابی به توسعه باید مکان محور و مردم محور باشد؛ اما طراحی برنامه های توسعه متعارف جهان، خودمحور و ناآگاهانه است که بعضاً نخبگان و برنامه ریزان را به سوی تحقق منافع شخصی می برد. با وجود سابقه دیرینه برنامه ریزی روستایی در جهان، توسعه نامتوازن و نابرابر کاملاً مشهود است. راهکار رفع ناپایداری و عدم تعادل های منطقه ای بررسی علل و رفع آن است. مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر نارسایی های سیاست گذاری توسعه روستایی در ایران انجام گرفته که از نظر هدف کاربردی بوده و گردآوری داده ها توصیفی-پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. عوامل مورد نظر گردآوری شده و مصاحبه با خبرگان و متخصصان با نمونه گیری هدفمند انجام و سپس با استفاده از مدل ساختاری تفسیری روابط پیچیده بین مؤلفه های سیستم بررسی شد. نهایتاً با بهره گیری از تحلیل  MICMACنوع مؤلفه ها با توجه به اثرگذاری و اثرپذیری بر سایر مؤلفه ها مشخص شد. نتایج نشان داد که مؤلفه های اثرگذار عدم بهره مندی از الگوی حکمروایی خوب برای دستیابی به توسعه پایدار، غلبه نظام برنامه ریزی روستایی متمرکز و نظام نظارت و ارزشیابی متمرکز و ناکارآمد و مداخله مستقیم دولت و عدم پذیرش نقش ناظر و تسهیلگربودن، با قدرت نفوذ 17، 16 و 16، در سطح ششم قرار گرفته اند. این مؤلفه ها به دلیل تأثیرگذاری زیاد، به عنوان زیربنا و بستر مدل عمل می کنند و درجهت اصلاح ساختار سیاست گذاری توسعه روستایی ایران باید روی این عوامل تأکید کرد. عدم توانایی سیاست های توسعه روستایی در ارتقای ارزش افزوده و بهره وری مورد انتظار در بخش کشاورزی، عدم توجه به شاخص ظرفیت های محیطی و ردپای اکولوژیکی در سیاست گذاری توسعه روستایی و عدم ظرفیت سازی و توانمندسازی محیطی (حفظ منابع آب و خاک، ترویج کشاورزی پایدار)، مؤلفه های اثرپذیر و با قدرت نفوذ 3، 3 و 4 هستند.

Identifying Factors Affecting Rural Development Policy Failures in Iran

 The present study was conducted with the aim of investigating the factors affecting rural development policy failures in Iran, which is practical in terms of purpose, and the data collection is descriptive-survey and the data collection tool is a questionnaire. The desired factors were collected and interviews with experts and specialists were conducted with targeted sampling and then the complex relationships between the system components were investigated using the interpretive structural model. Finally, by using MICMAC analysis, the type of components was determined according to the impact and effectiveness on other components. The results showed that the effective components of not benefiting from a good governance model to achieve sustainable development, the dominance of the centralized rural planning system and the centralized and ineffective monitoring and evaluation system, and the direct intervention of the government and the failure to accept the role of supervisor and facilitator, with the power of influence 17, 16 and 16 are placed in the sixth level. Due to their high impact, these components act as the infrastructure and platform of the model, and in order to reform the policy structure of rural development in Iran, these factors should be emphasized. The inability of rural development policies to promote added value and the expected productivity in the agricultural sector, the lack of attention to the index of environmental capacities and ecological footprint in rural development policies, and the lack of capacity building and environmental empowerment (conserving water and soil resources, promoting sustainable agriculture).

تبلیغات