کلید واژه ها: گردشگری خلاق توسعه اقتصادی شهر پاوه

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۱۰۹ - ۱۲۶
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۵۲

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۰

چکیده

گردشگری خلاق شکل گسترده ای از گردشگری فرهنگی بوده و به توسعه و بهبود شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در مقاصد گردشگری کمک می کند. هدف پژوهش حاضر تبیین وضعیت گردشگری خلاق و تأثیر آن بر توسعه اقتصادی شهر پاوه می باشد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه می باشد. جهت تحلیل داده ها از آزمون های تی تک نمونه ای، فریدمن، همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شده است. نتایج آزمون تی تک نمونه ای نشان داد، سطح معناداری در هر پنج شاخص از سطح خطای ۵ درصد کوچکتر است و میانگین هر پنج شاخص گردشگری خلاق در شهر پاوه بالاتر از عدد 3 می باشد. نتایج آزمون فریدمن در رتبه بندی   شاخص ها نشان داد بین شاخص های گردشگری خلاق تفاوت معناداری وجود دارد و رتبه و در نتیجه اهمیت شاخص ها با یکدیگر متفاوت می باشد. با توجه به نتایج ضرایب همبستگی پیرسون بین گردشگری خلاق و شاخص های توسعه اقتصادی رابطه معنادار و مستقیم وجود دارد. بررسی تأثیر گردشگری خلاق بر توسعه اقتصادی شهر پاوه با استفاده از ضریب رگرسیون نشان می دهد، همبستگی بالایی (622/0=R) بین میزان گردشگری خلاق و توسعه اقتصادی وجود دارد. با توجه به مقدار 862/9 t= و سطح معنی داری000/0 ،      می توان گفت که گردشگری خلاق با ضریب بتای 622/0 بر توسعه اقتصادی شهر پاوه تأثیر گذار است.

Explaining the Situation of Creative Tourism and Its Effect on Economic Development (A case of Paveh city)

Creative tourism, a form of cultural tourism, has the potential to foster economic, social, and cultural development in tourist destinations. The objective of this research is to elucidate the status of creative tourism and its impact on the economic development of Paveh city. The necessary data were collected through a questionnaire, and the analysis was done using one-sample t-test, Friedman test, Pearson correlation, and regression analysis. The results of the one-sample t-test revealed that the significance level for all five indicators is lower than the 5% error threshold, indicating that the average score for all five creative tourism indicators in Paveh city exceeds 3. Additionally, Friedman’s test for ranking the indicators demonstrated a significant difference among creative tourism indicators, signifying varying degrees of importance among them. Pearson’s correlation coefficients indicated a significant and positive relationship between creative tourism and economic development indicators. Furthermore, the investigation into the impact of creative tourism on the economic development of Paveh city, using the regression coefficient, revealed a strong correlation (R=0.622) between the extent of creative tourism and economic development. With a t-value of 9.862 and a significance level of 0.000, it can be concluded that creative tourism, with a beta coefficient of 0.622, has a notable impact on the economic development of Paveh city.

تبلیغات