آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۳

چکیده

مقدمه: امروزه مکان یابی بهینه فروشگاه های هایپرمارکت هم از نظر برنامه ریزی شهری و سکونتگاه های انسانی و هم از طرف سرمایه گذاران بخش خصوصی و مفهوم بازاریابی و تجارت امری مهم تلقی شده و توجه به این امر، مشکلات عدیده ای را در هر دو قلمرو حل و فصل خواهد کرد. همچنین توجه به رفاه اجتماعی شهروندان یکی از مولفه های موثر در تامین مشارکت عمومی و جلب رضایت جمعی است. یکی از مصادیق این موضوع را می توان در  راه اندازی فروشگاه ها و مراکز بزرگ خرید مشاهده کرد. هدف: هدف این پژوهش مکان یابی فروشگاه های هایپرمارکت با تاکید برشاخص های مکانی جهت استفاده در برنامه ریزی برای احدث فروشگاه های جدید جهت پوشش کمبود فروشگاه های بزرگ در شهر رشت است. روش شناسی تحقیق: روش پژوهش جاری توصیفی-تحلیلی بوده و برای بررسی موضوع از سیستم های اطلاعاتی جغرافیایی و فرایند تحلیل شبکه ای استفاده شده است. قلمرو جغرافیایی پژوهش: قلمروی جغرافیایی این پژوهش کلان شهر رشت است. یافته ها: یافته ها نشان داد با توجه به معیارهای فضایی و مکانی تعریف شده، هایپر مارکت های فعلی در کلانشهر رشت در مکان های مناسب قرار ندارند. نتایج: در نتیجه 7 مکان برای احداث هایپر مارکت های جدید در مناطق 3، 4 و 5 شهرداری رشت پیشنهاد گردید، که با توجّه به تراکم جمعیتی بالای کلان شهر رشت می توان انتظار داشت که با احداث این فروشگاه جدید در کنار فروشگاه های موجود، نیاز ساکنین این شهر برآورده شود.

Locating Hypermarket stores with an emphasis on spatial and local indicators (Case study: Rasht metropolis)

Introduction: Nowadays, the optimal location of hypermarket stores is considered important both in terms of urban planning and human settlements, as well as in terms of private sector investment and the concept of marketing and trade, and paying attention to this issue will solve many problems in both areas. Also, paying attention to the social welfare of citizens is one of the effective components in ensuring public participation and obtaining collective satisfaction. Therefore, one of the examples of this issue can be seen in setting up stores and shopping centers. Purpose: The purpose of this study is to locate hypermarkets with an emphasis on spatial and local indicators for use in planning the construction of new stores to cover the shortage hypermarkets in Rasht.Research Methodology: The current research method is descriptive-analytical and geographical information systems and network analysis process have been used to investigate the issue.Geographical territory of the research: The geographical territory of this research is the metropolis of Rasht.Findings and Discussion: The findings of the research and problem solving revealed that according to the defined local and spatial criteria, the current hypermarket stores in the metropolis of Rasht are not located in the suitable places. Results: According to the research results, 13 places were proposed for the construction of new hypermarkets in district 3, 4, and 5 of Rasht Municipality, which due to the high population density of Rasht metropolis can be expected that with the construction of this new store next to existing stores, the needs of residents of this city will be met.Keywords: location, network analysis process, multi-criteria decision making,Hypermaket

تبلیغات