آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱

چکیده

مکتب دیوبندی که یکی از مکاتب فکری – مذهبی عمده در جنوب شرق آسیاست، تأثیر به سزایی در عملکرد و اعتقادات بنیادگرایان دینی به خصوص در افغانستان داشته است. طالبان که دانش آموختگان این مکتب بوده اند با تأثیرپذیری از آن بسیاری از اصول و قواعد حکومت خود را پایه گذاری کردند. با اشغال افغانستان توسط شوروی سابق و مهاجرت خیل زیادی از افغان ها به پاکستان و با درنظر داشت هم تباری و هم زبانی برخی از این مهاجرین ( پشتون ها ) با علمای این مکتب، باعث شد تا این افراد جذب مدارس دینی شده و به طلاب علوم دینی تبدیل شوند که توسط مدارس علمیه دیوبندی آموزش داده می شدند. با حمایت های دولت وقت پاکستان و جابجایی این افراد بین دو کشور افغانستان و پاکستان، خیلی زود اصول و اندیشه های این مکتب بین افراد طالبان گسترش یافت. در این تحقیق در پی پاسخگویی به این سؤال هستیم که اندیشه سیاسی و مذهبی طالبان از کجا نشأت می گیرد؟ فرضیه اصلی تحقیق مبنی بر این است که گروه طالبان با پیروی از آموزه های مکتب دیوبندی، بسیاری از اصول و قواعد حکومت خود را طی سال های 1996-2001 پایه گذاری کردند. برای ارزیابی فرضیه تحقیق، نویسندگان از نظریه پخش استفاده کردند که یکی از نظریه های معتبر برای ارزیابی و سنجش چگونگی گسترش هر نوع نوآوری فکری یا فیزیکی استفاده می شود. این تحقیق توصیفی-تحلیلی بوده و برای جمع آوری منابع نیز از روش کتابخانه ای استفاده شده است.

The roots of the political and religious thought of the Afghan Taliban (2001-1996)

The Deobandi school , one of the major cerebral - religious schools in southeast Asia , has a significant impact on the performance and beliefs of religious fundamentalists , especially in Afghanistan . The Taliban who were graduates of this school were founded by the influence of many of their principals and rules . the Afghan occupation of Afghanistan by the soviet union and large migration of Afghans to Pakistan , considering both the tribal and the language of some of the refugees ( Pashtuns ) with scholars of the school , led them to become religious seminaries and convert to religious seminary students who were taught by the Deobandi madrassa . With the support of the Pakistani government and the relocation of these people between the two countries of Afghanistan and Pakistan , soon the doctrine of the school between the Taliban has expanded . In this research , we seek to answer this question that where is the political and religious thought of the Taliban ? The main hypothesis of the study is that the Taliban group , following the Deobandi school 's teachings , established many of their principles and rules during the period 1996 - 2001 . To evaluate the research hypothesis , the authors used Diffusion of innovations theory , which is one of the valid theories to evaluate and measure how each type of intellectual or physical innovation is developed . This research is descriptive - analytical and library method is used for collecting .

تبلیغات