آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳

چکیده

نظر به عدم تطابق اساسی برخی رویه های قضایی و حقوقی و کیفری در مورد پدیده های اجتماعی در اسلام و غرب، ظرفیت های فقه اسلامی در تدوین و بسط ابعاد حقوقی پدیده ها و لزوم توجه به دانش بومی، اقدام پژوهی و زمینه یابی در تحقیق، مطالعه حاضر یک تلاش نظام یافته برای بررسی پدیده نوظهور تبلیغات گمراه کننده تجاری و زمینه یابی یک رویکرد فقهی و بومی برای برخورد با این پدیده است. نتایج حاصل از مرور نظام مند و فراتحلیل کیفی مطالعات غربی در پایگاه داده ساینس دایرکت نشان داد که این تبلیغات در چهار بعد اساسی گمراه کنندگی ناشی از حذف اطلاعات، گمراه کنندگی ناشی از ابهام معنی شناتی، گمراه کنندگی ناشی از مقایسه مشخصات و گمراه کنندگی ناشی از عدم تحقق ادعا تحقق می یابند که توسط نظریه های مختلف در روانشناسی، زبانشناسی و علوم اجتماعی تفسیر می شوند.همچنین، برخی ظرفیت های ایجابی و سلبی فقه در زمینه برخورد با پدیده تبلیغات گمراه کننده، کشف و ارائه گردید سپس بر اساس یافته های تحقیق، یک الگوی مفهومی برای کاربست فقه در فرایند تقنین این پدیده نوپدید ارائه شد که دارای چهار گام تعیین دستور کار، تعیین منابع، تبیین الزامات و طراحی و اجرا می باشد. فقه اسلامی در هر چهار گام دارای ظرفیت های است که باعث بومی سازی فرایند تقنین در بافت ایران می شود.

Investigating the Dimensions of Misleading Advertisement in the Constructof Fair Trade: Developing a Context-Dependent Conceptual Model based on Jurisprudence

Due to the fundamental inconsistency of some judicial and criminal procedures on social phenomena in Islam and the West, the unique capacity of Islamic jurisprudence in formulating and expanding the legal aspects of phenomena and the need to pay attention to indigenous knowledge, action research and research, the present study is a systematic effort to Investigating the emerging phenomenon of misleading commercial propaganda and finding a ground for a jurisprudential and indigenous approach to deal with this phenomenon. The results of qualitative meta-analysis of more than two decades of research in this field showed that these advertisements are in four basic misleading dimensions due to information deletion, Misleading due to semantic ambiguity, misleading due to comparison of characteristics, and misleading due to non-fulfillment of claim are realized by different theories in psychology, linguistics, and social sciences. It was also found that the Islamic jurisprudence has both preventive and productive capacities to deal with this phenomenon. Accordingly, a four-step conceptual model of legislation was proposed in the all stages of which the Islamic jurisprudence has theoretical capacities which can be manipulated and used.

تبلیغات