آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳

چکیده

امروزه قراردادهای مصرف که بخش گسترده ای از قراردادها را شامل است، غالباً در قالب استاندارد منعقد می شوند. با وجود صرفه اقتصادی، این قراردادها نتایج نامطلوبی برای مصرف کننده در پی دارد؛ به گونه ای که تاجر با بهره گیری از موقعیت برتر خود، قراردادی غیرمنصفانه و ناعادلانه به سود خود و به زیان مصرف کننده منعقد می کند. حقوق نمی تواند در برابر این بی عدالتی منفعل بماند، اما سازوکارهای حقوقی برای مقابله با شروط ناعادلانه و یک طرفه قرارداد مصرف از کارائی لازم برخوردار نیست، زیرا مقررات مذکور، هماهنگ با آموزه های اقتصاد نئوکلاسیک، بزرگ ترین عامل پدیدآمدن قراردادهای غیرمنصفانه مصرف را نابرابری و عدم تقارن اطلاعاتی بین مصرف کننده و تاجر دانسته و بر این اساس، از راهکارهای افشاء اطلاعات به عنوان ابزار اصلی حل مساله شروط غیرمنصفانه قراردادهای مصرف بهره می گیرد که نیازمند بازنگری و تحول است. این نگرش نو، بهره گیری از یافته های «حقوق و اقتصاد رفتاری» است، بر این اساس، مشکل اصلی قراردادهای مصرف، نه فقط عدم تقارن اطلاعاتی بین مصرف کننده و تاجر، بلکه در فرایندهای واقعی ادراک و تصمیم گیری مصرف کننده نهفته است که متاثر از سوگیری ها و خطاهای شناختی است. بر این اساس، در این مقاله با روشی توصیفی-تحلیلی نشان خواهیم داد که رویکرد حقوق اتحادیه اروپا که متضمن مفصل ترین و پیشروترین مقررات در این عرصه است و همچنین، مقررات حمایت از مصرف کننده در حقوق ایران، مبتنی بر پارادایم اطلاعاتی منبعث از آموزه های اقتصاد نئوکلاسیک بوده که در نیل به قراردادهائی منصفانه و عادلانه ناموفق بوده است

Reviewing in Legal Attitude to Standard Terms of Consumer Contracts from the "Law and Behavioral Economics" perspective; Emphasizing EU Directions and Iranian law

Nowadays, consumer contracts, which contain a wide range of contracts, are made in the standard form predominantly. Despite their economic benefit, these contracts have bad result for the consumer, In such a way that the trader, with exploitation of his superior position, arrange an unfair contract to his advantage and to the detriment of the consumer.The law can not be passive against this injustice but legal mechanisms to deal with unfair and one-sided terms of consumer contracts are inefficient, because that provisions, according to the neoclassic economics, believe that informational Asymmetry and Inequality are the main cause of unfair consumer contracts, And so, uses information disclosure strategies as the basic tool to solve the problem of unfair terms of consumer contracts, this approach need to be reviewed and changed. This new approach is taking the advantage of the findings of "behavioral law and economics". Accordingly, the main problem of consumer contracts lies not only in the information asymmetry between the consumer and the trader, but also in the consumer’s real perception and decision-making processes that are affected by cognitive biases and errors. in this article, we will show in a descriptive-analytical way that the EU law approach, which includes the most detailed and advanced regulations in this field, as well as the consumer protection regulations in Iranian law, are based on the information paradigm, derived from neoclassical economics insights and failed in fair and equitable consumer contracts conclusion.

تبلیغات