آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۱

چکیده

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف پیش بینی رضایت مندی زناشویی زنان خانواده نظامی براساس نگرش مذهبی و بخشش در سال 1399- 1398 انجام گرفت. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل تمامی زنان خانواده نظامی ساکن منطقه چهار شهر تهران در سال 1399 است. در پژوهشی با روش توصیفی از نوع همبستگی، نمونه ای به حجم 150 نفر از میان تمامی زنان خانواده نظامی ساکن منطقه چهار شهر تهران به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. شرکت کنندگان در مطالعه، پرسش نامه رضایت زناشویی (انریچ، 1989)، پرسش نامه نگرش مذهبی (خدایاری فرد، 1378) و پرسش نامه بخشش (تامپسون و همکاران، 2005) را تکمیل نمودند. نتایج: نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چند متغیری حاکی از آن است که بین رضایت مندی زناشویی با نگرش مذهبی و بخشش در نمونه مورد بررسی به صورت صعودی (مثبت) از لحاظ آماری رابطه معناداری وجود دارد. بحث: یافته های این پژوهش نشان داد که نگرش مذهبی و بخشش می توانند رضایت مندی زناشویی زنان خانواده ی نظامی را پیش بینی کنند. نتایج مورد بحث قرار گرفته است.

Predicting Marital Satisfactions Based on Religious Attitude and Forgiveness in Women of Military Families

The present study was conducted with the aim of predicting Marital Satisfaction Based on Religious Attitude and Forgiveness in 2019-2020. The statistical population of the present study includes all women living in Tehran in 2020. In a descriptive correlational study, 150 samples were selected by using the available sampling method and completed the Marital Satisfaction Questionnaire (Enrich, 1989), the Religious Attitude Questionnaire (Khodayari-Fard, 1999) and the Forgiveness Questionnaire (Thompson et al., 2005). The results of Multivariate Regression Analysis indicated that there is a significant positive relationship between Marital Satisfaction with Religious Attitude and Forgiveness in women. Therefore, according to the results, it can be concluded that Religious Attitude and Forgiveness significantly predict the Marital Satisfaction of women (P <0.05). The findings of the present study show the importance and positive effect of Religious Constructive Attitude and Forgiveness in increasing Marital Satisfaction. The results are discussed.

تبلیغات