چکیده

افزایش روزافزون جمعیت موجب افزایش تقاضای حمل ونقل در شهرها و ازدحام در سیستم های حمل ونقل و ترافیک در خیابان ها شده است. این شلوغی و ازدحام پیامدهای منفی چشمگیری نظیر افزایش آلودگی های زیست محیطی، آسیب جدی به سلامت جسم و روان شهروندان، اتلاف وقت و هدررفت مقدار درخور توجهی سوخت را به همراه دارد. سیاست های قیمت گذاری به عنوان یکی از سیاست های مدیریت تقاضا ازجمله راهکارهایی هستند که با استفاده از آنها می توان هزینه های خارجی ناشی از استفاده از وسایل نقلیه موتوری را کاهش داد. پژوهش حاضر سعی دارد با استفاده از ابزار قیمت گذاری، هزینه های خارجی استفاده از شیوه های حمل و نقل شهری و قیمت تعادلی برای هر شیوه را تعیین کند. برای تعیین قیمت تعادلی از مفهوم تعادل بین منحنی های عرضه و تقاضا استفاده شده است. نمودار تقاضا با استفاده از نتایج حاصل از پرسشنامه رجحان بیان شده و مدل سازی و نمودار عرضه براساس هزینه های اجتماعی (زمان سفر، آلودگی هوا، آلودگی صوتی، تصادفات، خدمات ترافیکی، تسهیلات، جمع آوری زباله از شبکه و مصرف منابع تجدید ناپذیر) به دست آمده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان دادند عوارض تعادلی برای هر ساعت حضور در محدوده مرکزی در ساعات اوج (صبح)، برابر با 3408 تومان است که در این سطح عوارض 38 درصد افراد از سفر با خودرو انصراف می دهند و از شیوه های جایگزین (عمومی و غیر موتوری) استفاده می کنند. قیمت تعادلی برای تاکسی، اتوبوس و مترو به ترتیب 2797، 2065 و 2921 تومان به دست آمده است که در این سطوح قیمت، بیش از نیمی از افراد به استفاده از شیوه های مذکور ادامه می دهند و مابقی افراد از شیوه های غیرموتوری استفاده می کنند.

متن

Pricing of different modes of transportation in selected areas of Isfahan based on the principles of sustainable transportation

The ever-increasing population has caused an increase in the demand for transportation in cities and congestion in transportation systems and traffic on the streets. This congestion has significant negative consequences such as increasing environmental pollution, serious damage to the physical and mental health of citizens, waste of time, and a significant amount of fuel waste. Pricing policies as one of the demand management policies are among the solutions that can be used to reduce the external costs caused by the use of motor vehicles. The present study tries to determine the external costs of using urban transportation modes and the equilibrium price for each mode using pricing tools. To determine the equilibrium price, the concept of equilibrium between supply and demand curves has been used. The demand chart is obtained by using the results of the preference questionnaire and modeling and the supply chart is obtained based on social costs (travel time, air pollution, noise pollution, accidents, traffic services, facilities, garbage collection from the network, and consumption of non-renewable resources). The results of the research showed that the equilibrium toll for each hour of presence in the central area during peak hours (morning) is equal to ۳۴۰۸ Tomans; At this toll level, ۳۸% of people refuse to travel by car and use alternative modes (public and non-motorized). The equilibrium price for taxis, buses, and subways is equal to ۲۷۹۷, ۲۰۶۵, and ۲۹۲۱ Tomans respectively; At these price levels, more than half of people continue to use the mentioned modes and the rest use non-motorized modes.

تبلیغات