آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳۳

چکیده

پژوهش حاضر میزان کاربرد استعاره های مفهومی توسط مجریان برنامه های ورزشی سیما را بررسی کرده است. به این منظور، 18 برنامه ورزشی در شش ماه آخر سال 1400، به صورت تصادفی انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفتند. این برنامه ها شامل برنامه ورزش و مردم شبکه یک سیما، برنامه فوتبال برتر شبکه سه سیما، برنامه شب های فوتبالی، برنامه کادر فنی، برنامه 2020، برنامه بازم مثل همیشه و برنامه کوه گشت از شبکه ورزش بود که با توجه به روش و فرایند تشخیص استعاره گروه پراگلجاز (2007) تعداد 226 استعاره مفهومی در آن ها شناخته شد. نتایج به دست آمده نشان داد که مجریان، برای مفهوم سازی ورزش، به ترتیب از استعاره های مرتبط با نبرد (63/33درصد)، استعاره های مرتبط با ابزار مکانیکی (24/21درصد)، استعاره های مرتبط با طبیعت (26/17درصد) و استعاره های مرتبط با سیاست (95/11درصد) استفاده کرده اند؛ همچنین مجریان برنامه های ورزشی سیما، با کاربرد استعاره های مفهومی سعی دارند تا مفاهیم را بهتر و شیواتر به مخاطب خود ارائه دهند.

Examining the Extent of Use of Conceptual Metaphors by Presenters of TV Sports Programs

The current research has investigated the use of conceptual metaphors by the presenters of sports programs on Iranian TV. For this purpose, 18 sports programs aired in the second half of 1400 were randomly selected and analyzed. These programs included ‘Sports and People’ on Channe l ‘Top Footbal’l on Channel III, Football Nights, Technical Staff, 2020. ‘Like Always’ and Koohghasht program from Sports Channel, according to the method and metaphor recognition process of Praglajaz group (2007), 226 conceptual metaphors were recognized in them. The obtained results showed that the presenters used metaphors related to battle (33.63 percent), metaphors related to mechanical tools (21.24 percent), metaphors related to nature (17.26 percent), and metaphors related to politics (11.95 percent) to conceptualize sports. Also, the presenters of Sima's sports programs try to present the concepts to their audience better and more eloquently by using conceptual metaphors.

تبلیغات