آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳۳

چکیده

موسیقی نقش و کاربرد گسترده ای در رادیو دارد. با ورود تلویزیون، به خصوص بعد از جنگ جهانی دوم، سپهر رسانه بر رادیو تنگ آمد، موسیقی فرصت جدیدی برای رادیو در آن شرایط ایجاد کرد. البته موسیقی هم از جانب رادیو، در هر خانه و محل کار چه دور چه نزدیک، شنیدنی شد و در اختیار عموم قرارگرفت؛ به طوری که تصور رادیو بدون موسیقی تقریباً غیرممکن است. اما کاربری موسیقی در رادیو و چگونگی استفاده از آن تحت تأثیر عواملی است که شناخت آن ها می تواند هم در کاربرد موسیقی و هم در مدیریت موسیقی رادیو کمک زیادی کرده و در برنامه ریزی و سیاست گذاری موسیقی، اطلاعات پایه یا چارچوب درستی برای تصمیم گیری در مورد موسیقی در رادیو در اختیار قرار دهد. این پژوهش با استفاده از روش دلفی در پی پاسخ به این پرسش است که مهم ترین عوامل مؤثر بر مدیریت موسیقی در رادیو کدام اند. سپس در یک پنل خبرگی با مشارکت خبرگان به توصیف این عوامل پرداخته است. یافته های پژوهش بر هفت عامل تأکید دارند: 1. علت و معنای موسیقی برای تهیه کننده؛ 2. علت و معنای موسیقی برای شنونده؛ 3. کارکردهای مثبت یا منفی موسیقی در جامعه؛ 4. کارکردهای خاص موسیقی در رادیو؛ 5. نوع شنونده و تمایلاتش درباره موسیقی؛ 6. نوع رابطه رسانه با مخاطب؛ 7. نظریه هنجار رسانه مقبول مشروع.  

Most Important Factors Affecting Management of Radio Music

Music plays a significant role and application in the radio. With the arrival of television, especially after the Second World War, the media sphere narrowed on radio, music created a new opportunity for the radio in that situation. Of course, music became available to the public through the radio, in every home and workplace, whether near or far. It is almost impossible to imagine the radio without music. But the use of music in the radio and how to use it is influenced by factors whose knowledge can help a lot both in the use of music and in the management of the radio music, and in music planning and policy making, basic information or the right framework for making decisions in to provide music on the radio. Using the Delphi method, this research seeks to answer the question as to what are the most important factors affecting music management in the radio. Then he described these factors in an expert panel with the participation of experts. The findings of the research emphasize seven factors: The philosophy and meaning of music for the producer The philosophy and meaning of music for the listener The positive or negative functions of music in society The specific functions of music on the radio The type of listener and his preferences about music The type of relationship between the media and the audience Theory of acceptable-legitimate media norm                

تبلیغات