آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳۳

چکیده

کشور سوریه از اعضای جبهه مقاومت است که طی یک دهه اخیر دچار جنگ های داخلی و دخالت خارجی شده و این وضعیت زمینه ساز ورود رسانه های موافق و مخالف جبهه مقاومت در این بحران شده است. در این پژوهش میزان اعتماد دانشجویان سوری به رسانه های مختلف و رابطه آن با نگرش آنها نسبت به جبهه مقاومت بررسی شده است. جامعه آماری، شامل دانشجویان دانشگاه دمشق است که 383 نفر از آنان با استفاده از روش سهمیه ای به عنوان جامعه نمونه، مورد مطالعه قرار گرفتند. گردآوری داده ها با روش پیمایش و ابزار پرسشنامه و تجزیه و تحلیل آن نیز به وسیله نرم افزار spss انجام شد. روایی پرسشنامه به روش اعتبار صوری و طی دو مرحله (در ایران و سوریه) صورت گرفته و سنجش پایایی نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ انجام شد. یافته های تحقیق نشان می دهد، نگرش افراد نسبت به جبهه مقاومت در سطح متوسط با میانگین 21/3 است. همچنین این نتایج گویای آن است که میزان اعتماد به رسانه های موافق دولت سوریه 4/3، رسانه های بی طرف 53/2 و رسانه های مخالف 4/3 است. نتایج آزمون فرضیه ها نشان می دهد که وجود رابطه بین میزان اعتماد به رسانه های مختلف با نگرش دانشجویان نسبت به جبهه مقاومت، تابعی از مواضع رسانه های مورد بررسی نسبت به دولت سوریه است؛ به نحوی که بین اعتماد به رسانه های موافق دولت و نگرش افراد همبستگی مستقیم و بین اعتماد به رسانه های مخالف و نگرش افراد رابطه همبستگی معکوس وجود دارد. ضمن آنکه بین اعتماد به رسانه های بی طرف و نگرش افراد، همبستگی معنادار وجود ندارد.  

Damascus University Students' Trust in the Media and Its Relationship to Attitudes toward the Resistance Front

Syria is a member of the Resistance Front, which has been embroiled in civil wars and foreign interference over the past decade, and this has caused the involvement of pro-and anti-Resistance media in the crisis. The present study aimed to investigate the Syrian students' trust in different media and its relationship with their attitude toward the Resistance Front. The population consists of all Damascus University students, of which 383 students were selected as samples using the quota sampling method. The data collecting tool was a survey and questionnaire. The data were analyzed using SPSS. The questionnaire validity was calculated by the face validity method in two stages (in Iran and Syria), and the reliability was evaluated using Cronbach's alpha coefficient. The results showed that the participants’ attitude toward the Resistance Front was at a medium level (mean=3.21). The results also indicated that the trust level in pro-Syrian media was 3.4, the neutral media was 2.53, and the opposition media was 3.4. The results of the hypotheses test showed that the relationship between the level of trust in different media and the student's attitude toward the Resistance Front was a function of the positions of the media understudy towards the Syrian government; so that there was a direct correlation between the participants' attitude and trust in pro-government media, and an inverse relationship between trust in different media and the participants' attitude. Moreover, there could be found no significant correlation between trust in neutral media and the participants' attitude    

تبلیغات