آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۳

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل هویت تحصیلی موفق بر استرس تحصیلی و سازگاری تحصیلی انجام شد. این پژوهش از نوع مطالعات شبه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و مرحله پیگیری (دو ماهه) به همراه گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان پسر دوره متوسطه اول شهرستان قم که در سال تحصیلی 1401- 1400 مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می دادند. از بین جامعه آماری تعداد 60 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و در دو گروه آزمایشی و کنترل به صورت تصادفی گماشته شدند. ابتدا از هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه استرس تحصیلی و سازگاری تحصیلی پیش آزمون گرفته شد، سپس دانش آموزان (طی 7 جلسه)، والدین آنها (طی 7 جلسه) و کارکنان مدارس و انجمن اولیاء مدارس مربوطه (طی 6 جلسه)، قسمت های مربوط به خود از بسته آموزشی هویت تحصیلی موفق را دریافت کردند. در انتها نیز از هر دو گروه پس آزمون و آزمون مرحله پیگیری (دوماهه) گرفته شد. داده ها با روش تحلیل عاملی با اندازه گیری های مکرر و با استفاده از نرم افزار تحلیل آماری SPSS 22 انجام گرفت. یافته ها نشان داد آموزش مبتنی بر مدل هویت تحصیلی موفق بر کاهش استرس تحصیلی (482/84F= و 000/0P=). و افزایش سازگاری تحصیلی (843/57 F= و 000/0P=) مؤثر است. بنابراین نتیجه گرفته می شود، آموزش مبتنی بر مدل هویت تحصیلی موفق بر دانش آموزان در دوره متوسطه اول، جدای از ترغیب آنها به کسب هویت تحصیلی موفق در دوره هویت یابی، استرس تحصیلی آنها را کاهش داده و سازگاری تحصیلی شان را افزایش می دهد. 

The effectiveness of Education Based on the Academic Achievement Identity Model on Academic Stress and Academic Adjustment Along with the Follow-up Stage

The present study was conducted with the aim of determining the effectiveness of education based on the academic achievement identity model on academic stress and academic adjustment. This research was a quasi-experimental study with a pre-test, post-test and follow-up stage (two months) with a control group. The statistical population of the research consisted of all the male students of the first secondary school in Qom city who were studying in the academic year of 1400-1401. Among the statistical population, 60 people were selected by purposeful sampling and randomly assigned to two experimental and control groups. First, a pre-test was taken from both groups using the academic stress and academic adjustment questionnaire, then the students (during 7 sessions), their parents (during 7 sessions) and the school staff and parent's association of the respective schools (during 6 sessions) received the relevant parts of the educational package of the academic achievement identity. At the end, post-test and follow-up test (two months) were taken from both groups. The data were analyzed by factor analysis method with repeated measurements and using SPSS 22 statistical analysis software. The findings showed that education based on the academic achievement identity model is effective in reducing academic stress (F=84.482 and P=0.000) and is effective in increasing academic adjustment (F=57.843 and P=0.000). Therefore, it is concluded that education based on the model of academic achievement identity on students in the first secondary period, apart from encouraging them to acquire a academic achievement identity in the identity search period, It reduces their academic stress and increases their academic adjustment.

تبلیغات