چکیده

مقدمه و هدف : هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر روش تدریس یادگیری در حد تسلط بر عملکرد تحصیلی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بوده است. روش شناسی پژوهش : روش پژوهش شبه تجربی، با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه آزمایش و گواه است. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دوره ابتدایی شهر مرودشت بود. برای تعیین حجم نمونه تعداد ۱۲۰ نفر از دانش آموزان به روش تصادفی خوشه ای انتخاب و در دو گروه آزمایش (60 نفر) و کنترل (۶۰ نفر) جایگزین شدند. ابزار سنجش در این پژوهش 2 پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس، و عملکرد تحصیلی فام و تیلور بوده است، که روایی محتوایی و صوری آن ها مورد تایید قرار گرفته است و پایایی پرسشنامه انگیزش پیشرفت و عملکرد تحصیلی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 85/0 و 79/0  بدست آمده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی صورت پذیرفت، که در سطح آمار توصیفی؛ فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و در سطح آمار استنباطی از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شده است. یافته ها : بین عملکرد تحصیلی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد (001/0≥ p ) ، به عبارتی روش تدریس یادگیری در حد تسلط بر عملکرد تحصیلی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیر معنی داری دارد. تدریس یادگیری در حد تسلط بر مولفه های عملکرد تحصیلی اثر معنادار داشته است. یعنی ۸۰ درصد کل واریانس یا تفاوت های فردی در مولفه خودکارآمدی، ۳۸% مولفه تاثیرات هیجانی، ۷۳% در مولفه برنامه ریزی، ۶۰ درصد در مولفه فقدان کنترل و ۶۷ درصد در مولفه انگیزش به تفاوت بین دو گروه می باشد. روش تدریس یادگیری در حد تسلط بر افزایش انگیزه پیشرفت تحصیلی [(001/0p< ، 896/25= [F اثر معنادار داشته است. بحث و نتیجه گیری: نتیجه نشان داد روش تدریس یادگیری در حد تسلط بر افزایش عملکرد تحصیلی و انگیزش تحصیلی موثر است. روش تدریس یادگیری در حد تسلط بر مولفه های عملکرد تحصیلی موثر است. روش تدریس یادگیری در حد تسلط بر مولفه های انگیزه پیشرفت تحصیلی موثر است.

The effect of mastery learning method on the academic performance and academic achievement motivation of the elementary school students

Introduction: The aim of the present research was to investigate the effect of mastery learning method on the academic performance and academic achievement motivation of the elementary school students. research methodology : The research method is quasi-experimental, with a pre-test, post-test design with an experimental and control group. The statistical population included all primary school students of Marvdasht city. To determine the sample size, 120 students were selected by cluster random method and replaced in two experimental (60 people) and control (60 people) groups. The measurement tools in this research were Hermans achievement motivation questionnaire and Pham and Taylor academic performance questionnaire, whose content and form validity have been confirmed and the reliability of the questionnaire of motivation for achievement and academic performance has been obtained using Cronbach's alpha coefficient of 0.85 and 0.79, respectively. Data analysis was done using descriptive and inferential statistics, which at the level of descriptive statistics; frequency, mean and standard deviation, and at the level of inferential statistics, analysis of covariance test were used. Findings: There is a significant difference between the academic performance and academic achievement motivation of the two experimental and control groups in the post-test stage (p ≥ 0.001), in other words, the mastery learning method has a significant effect on the academic performance and academic achievement motivation of the students. Mastery learning method has had a significant effect on the components of academic performance. That is, 80% of the total variance or individual differences in the self-efficacy component, 38% in the emotional effects component, 73% in the planning component, 60% in the lack of control component and 67% in the motivation component is the difference between the two groups. The mastery learning method has had a significant effect on increasing the motivation of academic progress [F=25.896, p<0.001)]. Conclusion: The result indicated that the mastery learning method is effective in increasing academic performance and academic motivation. The mastery learning method is effective in the components of academic performance. The mastery learning method is effective in the motivational components of academic achievement.

تبلیغات