آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

توانایی کوچینگ دانشجومعلمان در محیط آموزشی صلاحیتی کلیدی برای هر معلم است. هدف پژوهش حاضر، طراحی و اعتباریابی الگوی مربیگری بر مبنای نظریه انتخاب در دانشگاه است. این پژوهش، از نوع آمیخته متوالی با استراتژی داده بنیاد و روش زمینه یابی است، در بخش کیفی، استادان دانشگاه طبق اشباع نظری با روش نمونه گیری هدف مند (3=N) انتخاب شدند و برای اعتباربخشی پرسشنامه طبق فرمول کوکران نمونه اکتشاف 360 نفر از دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان و از روش نمونه گیری چندمرحله ای استفاده شد. همچنین، در بخش کمی، برای اثربخشی الگو، بسته آموزشی برگرفته شده از الگوی مربیگری بر روی 44 نفر مشخص شد، که به طور تصادفی انتخاب، و در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی از روش سندکاوی و مصاحبه های نیمه ساختاریافته و در بخش کمّی پرسشنامه محقق ساخته بود. در بخش کمی پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و ما یرز (1991) و روش مربیگری طی 10 جلسه 90 دقیقه ای اجرا شد. شیوه تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی، کدگذاری باز، محوری و انتخابی توسط نرم افزار MAXQD و با رویکرد تحلیل مضمون صورت گرفت. همچنین، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی جهت پایایی پرسشنامه و الگو استفاده شد. در بخش کمی این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه و مرحله پیگیری بود. نتایج نشان داد الگوی مربیگری شامل دو بُعد مربیگری شخصی و مربیگری آموزشی، 7 مؤلفه اصلی شامل کشف خود، هدف گذاری هوشمند، جست وجوگری و پیگیرماندن در کار، رابطه سازی، آموزش و ایجاد دانش، محیط سازی، اثربخشی و نفوذ است و 35 شاخص به عنوان الگوی مربیگری ارائه شد. نتایج نشان داد مربیگری در افزایش میزان تعهد سازمانی دانشجومعلمان مؤثر و در طول زمان پایداری مناسبی دارد.

Design and Validation of Coaching Model based on Selection Theory and Its Effectiveness on Organizational Commitment of Farhangian University Students

The ability to coach student teachers in the educational environment is a key competency for every teacher. The purpose of the current research is to design and validate the coaching model based on the selection theory in the university. This research is of a mixed sequential type with a database strategy and contextualization method. In the qualitative part, university professors were selected according to theoretical saturation with a purposive sampling method (N = 3) and for the validation of the questionnaire according to Cochran's formula, an exploratory sample of 360 student teachers of Farhangian University was used and a multi-stage sampling method was used. Also, in the quantitative part, for the effectiveness of the model, the training package derived from the coaching model was determined on 44 people, who were randomly selected, and assigned to two experimental and control groups. The research instrument in the qualitative part were semi-structured interviews and the researcher-made questionnaire in the quantitative part. In the quantitative part, the organizational commitment questionnaire of Alan & Meyers (1991) and the coaching method were implemented during 10 sessions of 90 minutes. The method of data analysis in the qualitative part was open, central and selective coding by MAXQD software and thematic analysis approach. Also, exploratory and confirmatory factor analysis was used for the reliability of the questionnaire and model. In the quantitative part of this research, it was a semi-experimental pre-test-post-test type with a control group and a follow-up phase. The results showed that the coaching model includes two dimensions of personal coaching and educational coaching, 7 main components including self-discovery, intelligent goal setting, searching and persistence in work, relationship building, education and creating knowledge, environment, effectiveness and influence, and 35 indicators were presented as a coaching model. The results showed that coaching is effective in increasing the level of organizational commitment of student teachers and is stable over time.

تبلیغات