آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۶

چکیده

پژوهش حاضر به روش توصیفی - تحلیلی تلاش می کند با توجه به نظریه کنشگرای ژرژ دومزیل به شناخت ساختار روایی داراب نامه طرسوسی به عنوان یکی از کهن ترین متون اساطیری ایران بپردازد و از این طریق میزان مشابهت کنش های شخصیت های آن را با متون اساطیری هندواروپایی بسنجد. یافته های پژوهش نشان می دهد که ساختار روایی این اثر با متون حماسی هندواروپایی قابل انطباق است و کنش های سه گانه مطرح شده در رویکرد کنشگرای دومزیل (فرمانروایی، جنگاوری و باروری) کنش های اصلی شخصیت های اساطیری در این روایت به شمار می روند. اسکندر، داراب، همای، طمروسیه و بوراندخت هر کدام دارای ویژگی های بارزی هستند که در زیرمجموعه کنش های سه گانه طبقه بندی می شوند. در این اثر «پادشاهی مطلق» از آن خداوند است و خدای مطلق با استفاده از ابزارهای گوناگون از قبیل «خواب دیدن»، «به کارگیری عوامل طبیعی» و «به یاری فرستادن موجودات افسانه ای» به آنان مدد رسانده است. کنش جنگاوری در این روایت با اهداف مختلفی ازجمله گسترش قلمرو، دفاع از سیطره حکومت، برقراری امنیت، انتقام و گسترش دین و عدل و داد جایگاه ویژه ای دارد و شخصیت های اساطیری همواره در میدان های رزم آزموده می شوند. فراوانی نعمت، خزینه های انبوه، آبادانی، آرامش و رفاه، زیبایی و جوانی، دلبستگی و مشاهده امثال این موارد در توصیف شخصیت های اساطیری این روایت نیز نشان از کنش سوم یعنی باروری دارد.

Analysis of the triple actions of mythical characters in the narrative structure Darsnameh Tarsousi from the perspective of the activist mythology of Georges Domzil

Folk tales and legends can be considered as one of the oldest, most documented and at the same time, the richest written sources available in any land. Persian folk tales, which in the past had only a recreational and entertaining role, have found a special research and cultural function today and are a reliable source for understanding the ideals, beliefs, rituals and customs of the Iranian nation. Are counted. Darsnameh Tarsousi is one of the oldest texts based on Persian myths. This prose story has been compiled in the life of Darab, King Kiani, son of Ardeshir Kiani and his daughter Homay and his grandchildren Borandokht (Roshanak) and Alexander the Great. The origin of the story dates back to the Sassanid era and its current form was written by Abu Tahir Tarsusi in the sixth century AH. In this story, he has adapted from the national epic of Iran, a kind of historical-religious prose epic. The present study tries to answer the main question in a descriptive-analytical method: what are the similarities between the actions of the mythical characters of Darabnameh Tarsousi in the context of the triple actions of Georges Domzil and to what extent Darabnameh's structure of mythology? Indo-European benefited? The research findings emphasize that the structure of Tarsus's narrative can be studied and adapted to Indo-European epic texts and the three actions proposed in Domzil's activist approach (domination, warfare and fertility) are actions. The main mythological characters in this narrative are considered. Alexander, Darab, Homay, Tamrousieh and Borandakht as the main characters of this narrative, each have distinct characteristics that are classified in the subset of the three actions.

تبلیغات