آرشیو

آرشیو شماره ها:
۹۶

چکیده

تحقیق حاضر با عنوان «تبیین نوع رابطه هویت ملی و ابعاد آن با ابعاد شخصیت نئو در بین زنان معلم شهر کرمان» در بین زنان متأهل معلم شهر کرمان با جامعه آماری 5000 نفر صورت گرفته است. هدف از این پژوهش تبیین بعد هویت ملی بر ابعاد شخصیت است. حجم نمونه براساس روش خوشه ای و بر طبق جدول مورگان 274 نفر برآورد گردید. یافته ها نشان می دهد هویت ملی با ابعاد شخصیت دارای رابطه معناداری هستند. برای سنجش رابطه از آزمون پیرسون استفاده شده و برای بررسی فرضیه اصلی با عنوان بررسی رابطه هویت ملی با ابعاد شخصیت از معادلات ساختاری استفاده شده است. برازش مدل در حد قابل قبول بوده است. نتایج نشان می دهد هویت ملی با توجه به ابعاد ارائه شده هالت و کیلر (اقتصادی، میراث، اعتقاد، فرهنگی، مذهبی) توان تبیین 63 درصد از ابعاد شخصیت را دارد. بر طبق یافته ها متغیر مکنون هویت ملی دارای 79 درصد تأثیر بر روی متغیر مکنون ابعاد شخصیت است. در مدل اندازه گیری نیز تمام ابعاد دارای رابطه معنادار قوی با جهت مثبت هستند.

Explaining the Type of Relationship between National Identity and its Dimensions with Neo Personality Dimensions; A case Study of Women Teachers in Kerman

The present research is entitled to examine the relationship between national identity variables and personality dimensions. It was conducted among married women teachers in Kerman City with a statistical population of 5000 people. This research aims to explain the dimension of national identity in personal dimensions. The sample size was estimated to be 274 people based on the Weir cluster method according to Morgan's table. The findings show that national identity has a significant relationship with personal dimensions. Pearson's test was used to measure the relationship, and structural equations were used to investigate the main hypothesis under the title of examining the relationship between national identity and personality dimensions. The fit of the model is acceptable. The results show that national identity can explain 63% of personal dimensions according to the dimensions presented by Halt and Claire (economic, heritage, belief, cultural, and religious). It has an effect coefficient of up to 79% on personality dimensions. In the measurement model, all dimensions have a strong significant relationship with a positive direction.

تبلیغات